Sökning: "läsinlärning i grupp"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden läsinlärning i grupp.

  1. 1. Vilket ord är längst- nyckelpiga eller tåg? : En interventionsstudie avseende fonologisk medvetenhet i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Linda Fagerberg; Maria Svensson; [2023]
    Nyckelord :Fonem; fonologisk medvetenhet; förskoleklass; grafem; intervention; läsa-skriva-räkna-garantin; läsinlärning; tidiga insatserf;

    Sammanfattning : Regeringens beslut om tidiga stödinsatser samt läsa-skriva-räkna-garantin ställer krav på den undervisning som bedrivs i grundskolans lägre årskurser och i förskoleklass. Att bedriva läsundervisning som grundas på evidensbaserade metoder, som lär eleverna att läsa är en central del. LÄS MER

  2. 2. Lärares beskrivningar av läsinlärning för nyanlända och icke nyanlända elever i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sanna Höglander; [2022]
    Nyckelord :Fonologisk medvetenhet; läsinlärning; nyanlända elever;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur lärare beskriver att de arbetar med läsinlärning i årskurs 1 och vilka utmaningar de möter. Samt hur de arbetar med läsinlärningen och läsförståelsen i årskurs 1 med nyanlända elever i det gemensamma svenskklassrummet. LÄS MER

  3. 3. Läsinlärning: : Pedagogers arbete med läslust i grundskolans tidiga år

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Julia Labba; [2021]
    Nyckelord :Högläsning; Inlärning; Läsinlärning; Reading Motivation;

    Sammanfattning : Som grund för det livslånga lärandet men också tillägnandet av kunskaper i skolan finns läsförmåga. Läsinlärning grundas på fyra faktorer där läslust ses som en betydelsefull faktor. Studiens syfte var att undersöka pedagogers uppfattningar av att använda sig av läslust som en faktor vid läsinlärning i grundskolans tidiga år. LÄS MER

  4. 4. Lärares arbete med läs- och skrivundervisning i klassrummet : En observations- och intervjustudie med lärare i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Elin Norrlén; [2018]
    Nyckelord :Läsinlärning; skrivinlärning; läsutveckling; skrivutveckling; lärare; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I skolans styrdokument står det skrivet under syftet i svenskämnet att eleverna ska inspireras till att vilja läsa och skriva. Eleverna ska genom undervisningen få utveckla sin förmåga att kommunicera genom tal och skrift. LÄS MER

  5. 5. Betydelsen av att hitta sig själv - i läseboken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karin Wendt; [2017]
    Nyckelord :diskursanalys; kritisk litteracitet; läsebok; mångkulturell; språklig socialisation;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstraktWendt, Karin (2017), Betydelsen av att hitta sig själv - i läseboken. Significance of encountering oneself in early reading experience. Speciallärarprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Malmö Högskola, 90p.I Sverige har vi en skola för alla. LÄS MER