Sökning: "läsinlärning med dator"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden läsinlärning med dator.

  1. 1. ”Mina elever de är inte jättebra på att stava, men de är bra på att skriva” : En studie om lärares erfarenheter, arbetssätt och anpassningar inom metoden ASL.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Josefine Gynnerstedt; Elin Nevlén; [2019]
    Nyckelord :Att skriva sig till läsning; ASL; skrivinlärning; läsinlärning; scaffolding; arbetssätt; anpassningar.;

    Sammanfattning : Att skriva sig till läsning, ASL, är en metod för skriv- och läsinlärning som grundades i Arne Tragetons forskningsprojekt. Metoden ASL går ut på att eleverna, till skillnad från traditionell skrivoch läsinlärning, börjar med skrivningen innan läsningen. LÄS MER

  2. 2. Samtal vid skrivande : En studie kring vad som sker i samtalet mellan elever när de skriver tillsammans

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Jenny Wetterö; [2018]
    Nyckelord :Writing to read WTR ; scaffolding; collaborative; literacy; Att skriva sig till läsning ASL ; scaffolding; kollaborativ; skriv- och läsinlärning;

    Sammanfattning : Den här kvalitativa empiriska studien syftar till att få kunskap om vad som sker i samtalet mellan elever när de skriver tillsammans på dator, då detta kan vara svårt att upptäcka i klassrumssituationen. Ett sociokulturellt perspektiv antogs och syftet preciserades i frågeställningen: På vilket sätt interagerar elever när de tillsammans och i samband med ASL-arbetet skriver en text på datorn? Tre skrivarpar deltog i studien, som genomfördes vid två tillfällen. LÄS MER

  3. 3. Lärares föreställningar om och erfarenheter av läsinlärning med IKT i grundskolans tidiga år : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Ellinor Karlsson; [2017]
    Nyckelord :Literacy learning; ICT Information and Communication Technologies ; fiction books; reading strategies – decoding; vocabulary and ITL Information Technology Literacy .; Läsinlärning; ASL; IKT informations- och kommunikationsteknologi ; skönlitterära böcker; avkodning och ordförråd.;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate four teachers’ ideas and experiences of Information and Computer Technologies (ICT) in the early years of learning to read in the lower grades of school. This is done with the aid of qualitative interviews. The results of the interviews are then discussed on the basis of Vygotsky’s sociocultural theory. LÄS MER

  4. 4. Att skriva sig till läsning : en fallstudie om datorn som verktyg i läs- och skrivinlärningen

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Sara Erelt; [2008]
    Nyckelord :dator; läsinlärning; skrivinlärning; Trageton;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur en pedagog arbetar med datorn som verktyg i den tidiga läs- och skrivinlärningen, vilka för- och nackdelar pedagogen ser med arbetssättet, samt elevernas attityder till arbetet. Undersökningen är en fallstudie av en pedagogs sätt att arbeta med Tragetonmetoden. LÄS MER

  5. 5. Skriva sig till läsning : hinder och möjligheter med datorn som verktyg

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Elin Aldenius; [2007]
    Nyckelord :dator; läsinlärning; skrivinlärning; Trageton;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur pedagoger ser på arbetet med datorn som verktyg vid den tidiga skriv- och läsinlärningen samt vilka hinder och möjligheter de kommit fram till. Studien har genomförts med en kvalitativ forskningsmetod genom intervjuer med verksamma pedagoger i förskoleklass och tidiga skolår. LÄS MER