Sökning: "läsinlärning och läsinlärningsmetoder"

Visar resultat 1 - 5 av 59 uppsatser innehållade orden läsinlärning och läsinlärningsmetoder.

  1. 1. Anpassningar i läsundervisningen i svenskämnet : En intervjustudie med fem verksamma F-3 lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Ifram; Sandy Aphrem; [2023]
    Nyckelord :Anpassningar; läsinlärning; läsinlärningsmetoder; läsinlärningsmodeller; läsundervisning;

    Sammanfattning : Denna forskningsstudie behandlar anpassningar som F-3 lärare gör i läsundervisningen i svenskämnet. Undersökningen berör anpassningar på individnivå, gruppnivå och helklassnivå. En kvalitativ datainsamlingsmetod i form av semistrukturerade intervjuer har tillämpats. LÄS MER

  2. 2. Läsinlärningsmetoder : Vilka metoder används i praktiken?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Andreas Thomson; Matilda Lindstrand; [2023]
    Nyckelord :Läsinlärningsmetoder; läsinlärning; analytisk metod; syntetisk metod; läromedel;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka vilka läsinlärningsmetoder som används av F-3 lärare i en mellansvensk stad. Studien är kvantitativ och genomfördes med enkäter som skickades ut till ca 490 lärare som undervisar elever i F-3. Ramfaktorteorin är vald som teoretiskt perspektiv i studien. LÄS MER

  3. 3. Lärares val av metod i tidig läsinlärning : En intervjustudie av yrkesverksamma lärare i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Matilda Boberg; Louise Ekery; Linda Eriksson; [2023]
    Nyckelord :reading strategies; teaching tools; interaction with the environment; systematic way of working; decoding skills; phonological awareness; pragmatic perspective; läsinlärningsmetoder; undervisningsmoment; interaktion med omgivningen; systematiskt arbetssätt; avkodningsförmåga; fonologisk medvetenhet; pragmatism;

    Sammanfattning : Studien belyser läsinlärningens betydande roll för varje elevs läsförmåga, med syfte att undersöka vilka metoder lärare använder i den tidiga läsinlärningen för att elever ska utveckla fonologisk medvetenhet i årskurserna F-3, samt vilka strategier som skapar motivation i läsinlärningen. Det resulterade i frågeställningarna: Vilka metoder och undervisningsmoment i den tidiga läsinlärningen använder lärare inom årskurserna F-3 för att utveckla elevernas fonologiska medvetenhet?  Hur skapar lärare strategier för att underlätta för och motivera elevers läsinlärning? Bakgrund och tidigare forskning presenterar olika läsinlärningsmetoder i syfte att ge läsaren goda kunskaper om forskningsområdet. LÄS MER

  4. 4. Lärares syn på hur en god läsundervisning etableras. : En kvalitativ studie om lärares kunskap & metoder för att lära barn i förskoleklass och årskurs 1 att läsa.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sara Karlbom; [2023]
    Nyckelord :Learning to read. Reading instructions; reading learning methods; synthetic methods; analytical methods; Läsinlärning; läsundervisning; läsinlärningsmetoder; syntetiska metoder; analytiska metoder;

    Sammanfattning : Att lära sig läsa är en väsentlig del i dagens skola och samhälle. Därför läggs mycket fokus på just läsundervisning i de tidiga åren. Lärares kunskap och didaktik har stor betydelse för att främja elevernas läsinlärning. LÄS MER

  5. 5. Det tidiga arbetet med läsinlärning : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om läsinlärningsmetoder i förskoleklass och årskurs 1.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lisa Åhlander; [2023]
    Nyckelord :learning to read; synthetic methods; analytical methods; learning; education; läsinlärning; syntetiska metoder; analytiska metoder; lärande; undervisning;

    Sammanfattning : Läsinlärning är en stor del av undervisningen i ett visst stadium. Lärare arbetar med olika läsinlärningsmetoder i undervisningen för att skapa möjlighet för elever att lära sig läsa. Syftet med denna studie är att ta reda på lärares uppfattningar om syntetiska och analytiska metoder för elever i förskoleklass och årskurs 1. LÄS MER