Sökning: "läsinlärning och självförtroende"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden läsinlärning och självförtroende.

  1. 1. Läshunden i klassrummet : Ett alternativt sätt att lära elever att läsa.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Madelene Haavisto; [2021]
    Nyckelord :läshund; läsinlärning; motivation; alternativ undervisningsmetod;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt handlar om läshundens roll i klassrummet samt vilken inverkan läshunden har vid elevers läsinlärning. Vidare berör denna kunskapsöversikt även huruvida läshunden kan används för att påverka elevers motivation och inställning till att läsa, samt vilka för- och nackdelar forskningen påvisar med att använda läshunden som ett pedagogiskt arbetsverktyg. LÄS MER

  2. 2. Elevers läsförståelse i ett reflekterande klassrum : En systematisk litteraturstudie om att på bästa sätt främja läsförståelse genom lässtrategier, motivation och kognitiv stöttning i årskurs 1–3  

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Carolina Perkovic; Alexandra Ström; [2020]
    Nyckelord :Learning to read; reading comprehension; reading strategies; motivation; cognitive support; self-perception; Läsinlärning; läsförståelse; lässtrategier; motivation; kognitiv stöttning; självuppfattning;

    Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudies syftet är att identifiera de evidensbaserade sätt på vilka lärare kan arbeta med läsinlärning för att skapa läsförståelse av skönlitteratur i årskurs 1–3. Studiens material består av utvalda artiklar som samlats in från olika databaser utifrån nyckelord från syfte och frågeställning. LÄS MER

  3. 3. Dyslektikers kreativitet i samspel med kunskap : Att arbeta med estetiska ämnen för att nå framgång och utveckling

    L3-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Yaakob Saliba; Tim Ellsén; [2018]
    Nyckelord :Dyslexi; estetiska ämnen; läs- och skrivsvårigheter; självförtroende; självkänsla och fonologisk medvetenhet.;

    Sammanfattning : Dyslektiker har en fallenhet för att tänka visuellt istället för att tänka alfabetiskt. Genom att ha detta i åtanke kan en lärare använda sig av estetiska ämnen för att underlätta för en dyslektikers läs- och skrivinlärning. Musik hjälper elever med deras språkförståelse, fonologiska medvetenhet och läsinlärning. LÄS MER

  4. 4. Avkoda är A och O : en litteraturstudie om elever i avkodningssvårigheter

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Albertina Lihv; Josefin Gunnargård; [2018]
    Nyckelord :Avkoda; svårighet; decode; difficult; struggling readers; lässvårighet;

    Sammanfattning : God läsförmåga är en förutsättning för att kunna ta till sig information i vårt samhälle. För att uppnå läsförmåga krävs att kunna avkoda. När avkodningen blir svår behöver eleverna hjälp för att ta sig vidare. LÄS MER

  5. 5. Läs- och skrivsvårigheter i grundsärskolan : En studie om kartläggning ur ett lärarperspektiv

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Inga-Lill Hvitman; Emelie Von Bothmer; [2016]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; läsinlärning; utvecklingsstörning; grundsärskola; kartläggning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att beskriva och analysera lärares syn på kartläggning av läs- och skrivsvårigheter för elever i grundsärskolan med avseende på hur de identifierar, förklarar och kartlägger läs- och skrivsvårigheter samt vilken betydelse de anser att en kartläggning har för elevgruppen. Studien har en kvalitativ forskningsansats och bygger på 14 semistrukturerade intervjuer med lärare som undervisar i grundsärskola. LÄS MER