Sökning: "läsinlärning svenska modersmål"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden läsinlärning svenska modersmål.

  1. 1. Läsinlärning i årskurs 1–3 ur ett andraspråksperspektiv : En kvalitativ studie om arbetssätt samt ramfaktorers och organisatoriska faktorers eventuella påverkan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Sara Hansson; [2022]
    Nyckelord :andraspråk; flerspråkig; genrepedagogik; läsinlärning; modersmål; modersmålslärare; organisatoriska faktorer; ramfaktorer; samarbete; sociokulturella teorin; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att främst undersöka hur man arbetar med läsinlärning utifrån ett andraspråksperspektiv i årskurs 1–3 men även hur olika ramfaktorer och organisatoriska faktorer påverkar det arbetet. Studien är kvalitativ där semistrukturerade intervjuer har använts för att informanterna ska kunna delge sina tankar och åsikter kring de olika frågorna som intervjuguiden omfattar. LÄS MER

  2. 2. Läsinlärning för elever med svenska som andraspråk : En kvalitativ studie om hur fyra verksamma lärare arbetar för att utveckla och främja läsinlärning hos elever med svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Taylor-Anne Conyer; [2019]
    Nyckelord :Läsinlärning; svenska som andraspråk; modersmål; undervisning för elever med svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : The aim of the study is to examine how four teachers in grades 1–3 describe how they organize teaching to develop reading development inbilingual students' reading acquisition. Based on the aim, two following research questions were concretized: How do four active teachers adapt teaching for students with Swedish as a second language to develop reading acquisition and reading development? What methods do the teachers suggest using in teaching to stimulate and advocate for students with another mother tongue than Swedish? The study is based on a qualitative method and the collection of material is made with semi structured interviews. LÄS MER

  3. 3. Läsinlärning för flerspråkiga elever i ämnet svenska – En systematisk litteraturstudie om flerspråkighet och läsinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Pauline Munters; Cajsa Simonsson; [2019]
    Nyckelord :Läsinlärning; läsutveckling; flerspråkig; förstaspråk och andraspråk; modersmål;

    Sammanfattning : Vi undersöker sex olika studier som riktar in sig på flerspråkighet och läsinlärning. Vårt fokus ligger på att analysera vad dessa studier säger angående första- och andraspråk, lärarens roll, samarbetet mellan skolan och hemmet samt lässtrategier som en del av läsinlärningen. LÄS MER

  4. 4. Avkodning hos vuxna läsinlärare med somaliska som modersmål

    Kandidat-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Marija Zdjelar; [2011]
    Nyckelord :avkodning; stavelsestruktur; konsonantförbindelser; somaliska;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker avkodning hos vuxna läsinlärare med somaliska som modersmål. Den teoretiska utgångspunkten för uppsatsen har varit forskning om barns läsutveckling beroende på att forskning om vuxnas läsinlärning fortfarande är begränsad. LÄS MER

  5. 5. Lärares val av läsundervisningsmetoder för elever med svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Maria Carlsson; Anna-Karin Moberg Norman; [2009]
    Nyckelord :Läsinlärning; Läsundervisning; Läsundervisningsmetoder; Andraspråk; Elever med svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Bakgrund:Resultatet av olika undersökningar visar att elever med svenska som andraspråk har en försämrad läsförmåga vilket påverkar deras fortsatta skolgång och möjligheter att ta aktiv del i samhället. I vårt kommande yrke ser vi en viktig uppgift i att undervisa elever med svenska som andraspråk till bättre läsförmåga. LÄS MER