Sökning: "läsinlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 309 uppsatser innehållade ordet läsinlärning.

  1. 1. Elevens tidiga läsinlärning ur olika perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Louise Mårtensson; Maria Mårtensson; [2019]
    Nyckelord :Analytiskt synsätt; Integrerad inriktning; Läsinlärning; Syntetiskt synsätt;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Syntetisk och analytisk läsinlärningsmetod för elever med lässvårigheter

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning; Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Maria Petersson; Marie Österberg; [2019]
    Nyckelord :Läsinlärnings- och läsutvecklingstraditioner; Syntetisk metod; Analytisk metod; Läsinlärning; Läsutveckling; Lässvårigheter; Undervisningsmaterial; Kvalitativ intervjustudie;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att mot bakgrund av forskning om läsinlärnings- och läsutvecklingsmetoder belysa vilka olika val av läsundervisningsmetoder ett urval pedagoger gör med hänsyn till elever med läsinlärnings- och läsutvecklingssvårigheter. I studien fokuseras läsinlärnings- och läsutvecklingstraditionerna syntetisk och analytisk metod. LÄS MER

  3. 3. Hur kan eleven stöttas i sin läsinlärning?

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sandra Lundin (Kihl); [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Skriv- och läsinlärning i stället för läs- och skrivinlärning : En studie om lärares uppfattningar av metoden ”Att skriva sig till läsning” (ASL)

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik; Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Paulina Hindsö; Isabel Unger; [2019]
    Nyckelord :Arne Trageton; traditionell läs- och skrivundervisning; sociokulturella perspektivet.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka pedagogers erfarenheter av metoden ”Att skriva sig till läsning” (ASL) i relation till traditionell läs- och skrivundervisning. ASL innebär att eleverna lägger pennan åt sidan och i stället använder datorn som främsta skrivverktyg. LÄS MER

  5. 5. Läs- och skrivinlärning i tidig skolålder : En kvalitativ studie om lärares arbete med läs- och skrivinlärning i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Elin Englöw; [2019]
    Nyckelord :Learning to read; learning to write; linguistic awareness; teaching; pupils; teacher; Läsinlärning; skrivinlärning; språklig medvetenhet; undervisning; elever; lärare;

    Sammanfattning : The survey is based on qualitative research interviews with four active teachers from primary school. The purpose of the study is to gain knowledge of how to work with reading and writing learning in year one. The study is based on four issues that concern the teachers' views on the early work on reading and writing. LÄS MER