Sökning: "läskoden"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade ordet läskoden.

  1. 1. Nycklar till läslust : En kvantitativ studie om preferenser och läsning av skönlitteratur i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Marie Nilsson; Julia Trädgårds; [2023]
    Nyckelord :Grundskola; läslust; läsning; preferenser för läsning; skönlitteratur; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka faktorer som påverkar elevers läslust. Studien utgår från en kvantitativ ansats i form av enkäter. Resultatet analyseras i mjukvaran SPSS och samband identifieras med hjälp av Spearmans korrelationskoefficient. LÄS MER

  2. 2. Polylino skola: En ersättning för högläsning eller ett välkommet komplement?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Adilah Binhayeemahamanaing; Tina Albertson; [2022]
    Nyckelord :digitalisering; högläsning; literacy; läsförståelse; lässtrategier; läsutveckling; Polylino;

    Sammanfattning : I takt med digitaliseringen och den ökade förekomsten av e-böcker och digitala boktjänster, ser vi en förändring i samhällets läsvanor. Dessa förändrade läsvanor speglas även i elevernas läsvanor, där användningen av elevanpassade digitala boktjänster som Polylino skola blir mer vanligt i svenska klassrum. LÄS MER

  3. 3. En känsla för en bok : En kvalitativ studie om hur grundlärare analyserar skönlitterära texter med årskurs 1-3-elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Isabell Huggare; Amanda Emet; [2021]
    Nyckelord :Analysera; analytisk förmåga; boksamtal; läslust; samtal; skönlitteratur.;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur lärare i årskurserna 1–3 arbetar med att analysera skönlitteratur. Problemområdet är att svenska elevers läsförståelse är på uppgång enligt PIRLS senaste kunskapsmätning, dock minskar den analytiska litteraturundervisningen och forskning visar att elever läser allt mindre på sin fritid. LÄS MER

  4. 4. Mer än bara siffror. Hur kan matematikutveckling främjas hos elever med lässvårigheter?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Wetterbrandt; [2020]
    Nyckelord :Läsutveckling; lässvårigheter; matematikutveckling; språkutvecklande arbetssätt.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka hur några verksamma lärare arbetar för att främja den matematiska utvecklingen hos elever som har en försenad eller svag läsutveckling. För att undersöka detta valdes semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER

  5. 5. Hur hanterar lärare elevers olika nivåer i läsundervisning?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Kaisa Nyman; [2020]
    Nyckelord :different reading levels; instruction; elementary school; läsundervisning; olika läsnivåer; åk f-3;

    Sammanfattning : Det finns flera sätt att lära sig att läsa men för många barn är det en komplex process som både lärs in i och utanför skolan. Barn lär dessutom på olika sätt vilket gör att läraren i svenska måste ha olika pedagogiska redskap för att kunna möta barnens olika nivåer i läsundervisningen. LÄS MER