Sökning: "läskunskaper"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade ordet läskunskaper.

  1. 1. Anpassningar i läsundervisningen i svenskämnet : En intervjustudie med fem verksamma F-3 lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Ifram; Sandy Aphrem; [2023]
    Nyckelord :Anpassningar; läsinlärning; läsinlärningsmetoder; läsinlärningsmodeller; läsundervisning;

    Sammanfattning : Denna forskningsstudie behandlar anpassningar som F-3 lärare gör i läsundervisningen i svenskämnet. Undersökningen berör anpassningar på individnivå, gruppnivå och helklassnivå. En kvalitativ datainsamlingsmetod i form av semistrukturerade intervjuer har tillämpats. LÄS MER

  2. 2. Verksamma lärares uppfattningar om LegiLexi och Lexplore i årskurs 1–3 : Digitala verktyg som möjliggör för en likvärdig bedömning av elevers läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Kosatha; [2023]
    Nyckelord :LegiLexi; Lexplore; kartläggning; läsutveckling; läsförkunskaper; läsförståelse;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva och analysera om lågstadielärare uppfattar att verktygen LegiLexi och Lexplore gynnar kartläggningen av lågstadieelevers läsfärdigheter samt på vilket sätt. Sju deltagare med erfarenhet av LegiLexi samt lika många med erfarenhet av Lexplore medverkade i studien och tillkom genom ett bekvämlighets- och snöbollsurval. LÄS MER

  3. 3. Den livsviktiga läsningen : Hur väcker vi elevernas läslust i en digitaliserad värld?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Natalie Carlberg; Rebecka Sved; [2023]
    Nyckelord :digitalisering; digitala verktyg; skärmmedier; medievanor; läslust; läsmotivation; läsvanor; skönlitteratur; grundskola;

    Sammanfattning : Den livsviktiga läsningen - Hur väcker vi elevernas läslust i en digitaliserad värld, är en undersökning grundad i den ökade digitaliseringen och sjunkande läslusten bland dagens elever. Det valda undersökningsområdet bottnar i det faktum att dagens skolungdomar har en generellt negativ attityd till läsning och brister i läsförståelse. LÄS MER

  4. 4. Bedömningsverktyget LegiLexi : En kvantitativ studie om lärares användning av bedömningsverktyget LegiLexi som stöd för bedömning och fortsatt undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Cecilia Samuelsson; Marita Wallin; [2023]
    Nyckelord :LegiLexi; framåtsyftande bedömning; läsutveckling; kollegialt samarbete; speciallärares roll;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om lärare är hjälpta av bedömningsverktyget LegiLexi i bedömning av elevernas läsutveckling och hur resultaten används i den kommande undervisningen. Syftet var också att undersöka speciallärarens roll i bedömningsarbetet och vid planering av fortsatt undervisning med ambitionen att vi tillsammans med skolans personal kan bidra till elevernas läsutveckling. LÄS MER

  5. 5. Pedagogical Tools Available for the Development of Reading Skills in English as a Second Language (ESL) for Students with Dyslexia - A Literature Review

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Sebastian Lindgren; [2023]
    Nyckelord :dyslexia; reading skills; reading comprehension; literacy; pedagogical tools; English as a Second Language ESL ; English as a Foreign Language EFL ; upper secondary school.;

    Sammanfattning : Dyslexia is a widely known disorder that impairs the diagnosed students’ literacy in multiple ways. There is a lot of research done on how dyslexia hinders literacy skills in a person's first language; however, not as much research has been done on how the disorder affects the reading skills in English as a second language (ESL). LÄS MER