Sökning: "läslärande"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet läslärande.

  1. 1. Språklärande i förskolan : En kvalitativ studie om hur pedagoger använder sig av förskolans material för att stötta barns läs- och skrivlärande

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Oscar Norberg; Mathilda Sunnegård; [2017]
    Nyckelord :Läslärande; Skrivlärande; Språklärande; Pedagog; Stöttning; Verktyg; Material; Engagemang; Tillit och Förskolemiljö;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur pedagoger använder sig av förskolans material för att stötta barns läs- och skrivlärande. Frågeställningen som ligger till grund för studien är, hur interagerar pedagoger i läs- och skrivhandlingar med barn och med material i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Det sitter mycket i huvudet och mycket i fingrarna. Läsundervisning i grundsärskolans senare år.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Angelica Molin; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka hur tre lärare undervisar i svenska i grundsärskolans senare år för att främja elevernas läslärande. För att besvara syftet utformades fyra frågeställningar kring fastställande av läsnivå, individanpassning, användande av läsmetod och främjande arbetssätt i läsundervisning. LÄS MER

  3. 3. "Vi måste bygga upp strategier för eleverna för att undvika att de känner sig misslyckade" : -En fallstudie om pedagogiskt arbete som används för att främja språk-, skriv -och läslärande hos elever med språkstörning

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Juliana Samuelsson; Annika Gill; [2016]
    Nyckelord :kommunikation; proximal utvecklingszon; samspel; scaffoldings; språk-; skriv- och läsutveckling; språkstörning; synligt lärande;

    Sammanfattning : Eftersom dagens informationssamhälle ställer stora krav på språkliga färdigheter, framförallt läsning och skrivning, vill vi med denna studie bidra med kunskap om språkstörning, hur svårigheterna yttrar sig i språk-, skriv- och läsutvecklingen samt hur hinder kan undanröjas genom att som pedagog vara medveten om vilka främjande strategier som finns. Syftet med denna studie är att få fördjupad förståelse av pedagogiskt arbete som används för att främja språk-, skriv- och läslärande hos elever med språkstörning. LÄS MER

  4. 4. Läs- och skrivlärande i åk F-3 : Materiella och strukturella resurser?

    M1-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Josefine Johansson Törnquist; Anna Andersson; [2014]
    Nyckelord :literacy; Fonologisk medvetenhet; fonem; högläsning; klassrumsmiljö; läslärande; läs- och skrivutveckling; skrivlärande; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med detta examensarbete var att undersöka lärares materiella och strukturella resurser samt hur de använder sig av dessa i sin läs- och skrivundervisning i åk f-3. Denna studie bygger på intervjuer med sex lärare som arbetar i grundskolans tidigare år. Vi har studerat ämnet utifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Att skriva sig till läsning med datorn som penna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Josefine Ekelund; Frida Fernqvist; [2013]
    Nyckelord :Arne Trageton; Att skriva sig till läsning med hjälp utav datorn; IKT;

    Sammanfattning : I dagens samhälle är vi människor dagligen i kontakt med IT. De senaste åren har informationstekniken ständigt utvecklas vilket har gjort att vi har fått nya möjligheter att till exempel kommunicera och lära. LÄS MER