Sökning: "läsläxa"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade ordet läsläxa.

  1. 1. Träna, träna, träna - tiden räcker inte till : En studie om lärares uppfattningar om läsläxa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier; Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lovisa Malmberg; Sara Stensils; [2020]
    Nyckelord :fenomenografi; läsläxa; intervju; grundskollärare; didaktiska frågor; läsning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka grundskollärares uppfattningar om arbetet med fenomenet läsläxa. Studien grundade sig i den teoretiska utgångspunkten fenomenografi och de didaktiska frågorna vad, hur, varför och villkor. LÄS MER

  2. 2. Hinder och möjligheter med läsläxa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Rebecca Sjöstrand Croon; Annelie Pettersson; [2020]
    Nyckelord :effektivitet; efficiency; homework; läsläxa; läxa; läsutveckling; motivation; parents; performance; påverkan; quality; reading; socioeconomic background; stress; åldersgrupp;

    Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt har vi undersökt vilka möjligheter och hinder som finns med läsläxa. Läsläxor tycks vara ett självklart verktyg att använda sig av i undervisningen för att främja goda akademiska resultat samtidigt som effekten av dem och rättvisan med läxor diskuterats friskt i samhället och media under de senaste åren. LÄS MER

  3. 3. "Skönliltteraturen är mitt favoritläromedel" : En studie om hur grundlärare i svenska arbetar med boksamtal i årskurs 4-6

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV); Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV); Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Zandra Kängström; Angelica Lönn; Magdalena Rydersten; [2020]
    Nyckelord :Booktalk; litteraturetalk; Tengberg’s reading types; Langer’s performance worlds; Chamber’s conversation model; Teacher of Swedish; grade 4–6; Boksamtal; litteratursamtal; Tengbergs läsarter; Langers föreställningsvärldar; Chambers samtalsmodell; svensklärare; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att ta reda på hur och varför svensklärare i årskurs 4–6 använder sig av boksamtal i sin undervisning. Tidigare forskning visar många fördelar för elevernas kunskapsutveckling genom att de får samtala om böcker och där är Chambers samtalsmodell i fokus. LÄS MER

  4. 4. Varför har vi läsläxa?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Emma Berbäck; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra vad ett urval av lärare i årskurserna 1–3 anser vara avsikten med att ge eleverna läsläxa, samt att ta reda på om dessa lärares elever är medvetna om lärarnas avsikter. Denna kunskap kan bidra till att öka medvetenheten om syftet med läsläxa både hos lärare och elever och på så sätt göra läsläxan mer meningsfull för dem. LÄS MER

  5. 5. Läsläxa i ämnet svenska för flerspråkiga elever

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013); Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :ANASTASIA TETERINA; SVATAVA NIGUTOVA; [2019]
    Nyckelord :literacity - empowerment – homework – parent involvement - translanguaging; litteracitet - empowerment – läxor – föräldrar i skolan - translanguaging;

    Sammanfattning : This is a part of a project called ”Reading Homeworks for Multilingual Pupils” that aims at monitoring the practices, behaviour, notions and current discourses in elementary classes in Sweden where multilingual pupils from migrant families are included. Six different interviews have been conducted with Swedish teachers, multilingual pupils and their parents in order to map the factors that influence the activity of reading homeworks both at home and at school. LÄS MER