Sökning: "läslust"

Visar resultat 1 - 5 av 226 uppsatser innehållade ordet läslust.

  1. 1. Hur arbetar lärare för att motivera elever till att läsa i svenskundervisningen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Louise Noaksson; Anna Wulff; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka och problematisera hur lärare arbetar med att motivera elever till att läsa. Vi har utgått ifrån två frågeställningar: Hur beskriver lärarna sitt arbete med att motivera sina elever till att läsa olika slags skönlitterära texter i svenskundervisningen i årskurs 4–6? och Vilka möjligheter och dilemman upplever lärare att det finns vid arbete med läsning och skönlitterära texter? Den teoretiska utgångspunkten för studien har grundats i det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  2. 2. När ni är klara kan ni ta upp bänkboken : Bänkboken ur elevers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV); Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Anna Skåre; Marie Tall; [2020]
    Nyckelord :Free reading; reading motivation; silent reading; independent reading; reading environment; Bänkbok; läslust; tyst läsning; fritt bokval; läsmiljö;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ta reda på hur elever i årskurs 3 använder bänkboken, vilken plats den har i undervisningen och hur klassrumsmiljön upplevs vid läsningen. Resultatet som framkom bygger på kvalitativa intervjuer med 10 elever från två olika klasser. LÄS MER

  3. 3. Hinder och möjligheter med läsläxa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Rebecca Sjöstrand Croon; Annelie Pettersson; [2020]
    Nyckelord :effektivitet; efficiency; homework; läsläxa; läxa; läsutveckling; motivation; parents; performance; påverkan; quality; reading; socioeconomic background; stress; åldersgrupp;

    Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt har vi undersökt vilka möjligheter och hinder som finns med läsläxa. Läsläxor tycks vara ett självklart verktyg att använda sig av i undervisningen för att främja goda akademiska resultat samtidigt som effekten av dem och rättvisan med läxor diskuterats friskt i samhället och media under de senaste åren. LÄS MER

  4. 4. Läsning - ett måste? : En studie om pojkars motivation till att läsa skönlitteratur utifrån yrkesverksamma lärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV); Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Jacob Strandberg; Oskar Lundin; [2020]
    Nyckelord :Desire to read; motivation; intrinsic motivation; extrinsic motivation; PISA-survey; PIRLS; Läslust; motivation; inre motivation; yttre motivation; PISA-undersökningen; PIRLS;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att se hur lärare på mellanstadiet arbetar för att motivera pojkar  till att läsa skönlitteratur och hur de uppfattar pojkarnas motivation till att läsa skön-  litteratur. Denna studie tar avstamp i de två testerna i läsförståelse PISA och PIRLS. LÄS MER

  5. 5. Att göra läsningen angelägen : Didaktiska möjligheter och hinder i arbetet med att väcka elevers intresse för läsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Ekenhill; [2020]
    Nyckelord :didaktik; läsintresse; läslust; förskoleklass till gymnasium; förebyggande specialpedagogik; den didaktiska reliefen;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att bidra med kunskap om möjligheter och hinder i lärares arbete med att skapa läsintresse hos elever med varierad språklig bakgrund och förmåga. Tidigare forskning, internationella och nationella granskningar och rapporter påvisar en trend av ett sjunkande intresse för läsning bland våra elever och forskning kring hur trenden kan vändas efterfrågas. LÄS MER