Sökning: "läsmiljö i förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden läsmiljö i förskola.

  1. 1. Högläsning, hur då? Ett utvecklingsarbete om pedagogernas förhållningssätt och läsmiljöns påverkan på barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Emelie Svanström; Malin Olsbrand; [2024-02-29]
    Nyckelord :Utvecklingsarbete; språkutveckling; högläsning; läsmiljö; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med det här utvecklingsarbetet är att tydliggöra hur högläsning och läsmiljön kan främja barns språkutveckling. Högläsning och samtal kring boken är av stor vikt redan i tidig ålder och det bör förekomma som en planerad aktivitet. Säljö (2014) påpekar vikten av att se språket som ett medierande redskap. LÄS MER

  2. 2. Läsmaterialets användning och tillgänglighet i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver läsmaterialets användning och tillgänglighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ellinor Landström; Moa Bergqvist; [2023]
    Nyckelord :förskola; läsmiljö; affordance; delaktighetsmodell; läsmaterial;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur läsmaterial i förskolan används och är tillgängliga i förskolan. Studien utgår från affordance teorin av James J. Gibson samt Ulf Jansons delaktighetsmodell. LÄS MER

  3. 3. Medveten högläsning i förskolans sociala läsmiljö : En fältforksningsstudie om den dialogiska läsningens betydelse.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Marie Stake; [2022]
    Nyckelord :dialogic reading; digital tools; preschool; reading aloud; reading environment; dialogisk läsning; digitala verktyg; förskola; högläsning och läsmiljö;

    Sammanfattning : The aim of this study is to enhance the understanding of how preschool teachers work with and reason about a language development using a dialogic reading approach in a social reading environment, when reading aloud to the preschoolers.The study consists of a field study that uses qualitative methods including observations and semi-structured interviews with preschool teachers. LÄS MER

  4. 4. ”..eller är det morfars motorsportstidning, whatever – läs!” : En kvalitativ studie om läsning i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lisa Bagger; [2021]
    Nyckelord :Läsfrämjande; förskola; läsmiljö; läsmotivation;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to gain knowledge and examine how preschool teachers describe their experience of reading promotion and literacy linked to conditions and obstacles in their daily work. The research is founded on qualitative semi-structured interviews with five preschool teachers in Sweden. Linda B. LÄS MER

  5. 5. ”..eller är det morfars motorsportstidning, whatever – läs!” : En kvalitativ studie om läsning i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lisa Bagger; [2021]
    Nyckelord :Läsfrämjande; förskola; läsmiljö; läsmotivation;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to gain knowledge and examine how preschool teachers describe their experience of reading promotion and literacy linked to conditions and obstacles in their daily work. The research is founded on qualitative semi-structured interviews with five preschool teachers in Sweden. Linda B. LÄS MER