Sökning: "läsning 2007"

Visar resultat 1 - 5 av 144 uppsatser innehållade orden läsning 2007.

  1. 1. Skolläsningen och skönlitteraturens plats i klassrummet. : En enkätstudie om lärares uppfattningar om sitt arbete kring skönlitteratur i årskurs F-6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Ulrika Wiklund; Ida Wirström; [2023]
    Nyckelord :skönlitteratur; lärarutbildningen; litteraturdidaktik; läsmotivation; Lgr 22;

    Sammanfattning : I denna studie kommer vi att redogöra för hur lärare tillgängliggör skönlitteratur i klassrummet och undervisningen och hur de uppfattar sin förmåga att välja skönlitteratur till sina elever. Vi har valt en kvantitativ enkätstudie utifrån tre forskningsfrågor om lärares uppfattningar kring sin förmåga att välja skönlitteratur som stimulerar och motiverar elever till läsning och i vilken utsträckning de anser sig använda skönlitteratur i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. "Man behöver inte hela tiden uppfinna något nytt" : En intervjustudie om hur lärare som är verksamma i förskoleklass till årskurs tre arbetar med skönlitteratur i svenskundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Michaela Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Fiction; Desire to read; Language Development; Work Procedure; F-3; Skönlitteratur; Läslust; Språkutveckling; Arbetssätt; F-3;

    Sammanfattning : I kursplanen i svenska nämns det hur lärare ska bedriva en undervisning där elever ska få ta del av olika typer av skönlitteratur och lära sig analysera och diskutera (Skolverket, 2022a). Forskning nämner hur elever lär sig bäst i gemensamma sammanhang, exempelvis högläsning där elever genom en diskussion kan ta del av varandras erfarenheter och lära sig av varandra (Jönsson, 2007). LÄS MER

  3. 3. Legitimeringar för litteraturläsning : Elevers upplevelser av varför vi läser skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Joy Mayzel; Jenny Olsson; [2022]
    Nyckelord :elevers upplevelser; konstruktion; legitimeringar av skönlitteratur; litteraturläsning; skönlitteratur; svenskämnet;

    Sammanfattning : Vår kvalitativa studie syftar till att utveckla kunskaper om elevers upplevelser av varför vi läser skönlitteratur inom svenskämnet. Elevers röster är fortfarande få bland studier inom fältet, trots att de är en viktig komponent för svenskämnets konstruktion. LÄS MER

  4. 4. Fladdrande ögonfransar och långt hår : En multimodal studie om hur genusstereotyper framställs i barnlitteratur.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Helena Elf; Sofie Niemi; [2020]
    Nyckelord :: barnlitteratur; förskoleåldern; genusstereotyper; Hirdman; multimodal analys; Nikolajeva;

    Sammanfattning : I denna studie har vi analyserat barnlitteratur som läses i förskolan. Vi har haft både ett genus- och ettmultimodalt perspektiv. Syftet var att analysera barnlitteratur, som används inom förskolan, för attundersöka hur genusstereotyper framställs i både bild och skrift. LÄS MER

  5. 5. Läs- och skrivutveckling i klassrummet : En kvalitativ studie om hur lärare beskriver att de arbetar med läs-och skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Monica Landelius; Nursen Kibar; [2020]
    Nyckelord :Läsutveckling; skrivutveckling; mellanstadiet; intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare uppger att de arbetar med läs-och skrivutveckling i svenska på mellanstadiet. Frågeställningarna i studien fokuserar på lärares olika erfarenheter och hur de utformar sin undervisning för att utveckla komplexa färdigheter som läsning och skrivning hos eleverna. LÄS MER