Sökning: "läsning hlk"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden läsning hlk.

  1. 1. Hur skapas läsglädje? : En kvalitativ studie om hur fyra lärare i årskurs 4–6 arbetar för att motivera elever till läsning av skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Julia Karlsson; [2022]
    Nyckelord :reading motivation; fiction; self-determination theory; grades 4-6; literature teaching; läsmotivation; skönlitteratur; self-determination theory; årskurs 4–6; litteraturundervisning;

    Sammanfattning : Undervisningen i svenskämnet ska stimulera elevers lust till att läsa, däremot besitter långt ifrån alla elever naturlig läsmotivation. I föreliggande studie behandlas förhållandet mellan elevers läsning av skönlitteratur och motivation. LÄS MER

  2. 2. Läsundervisning från ett lärarperspektiv : En studie om lärares uppfattningar av skillnader i pojkars och flickors läsattityder i årskurs 1-3.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Johanna Linnér; [2020]
    Nyckelord :reading comprehension; reading attitudes; reading; boys and girls; differences; norms; läsförståelse; läsattityder; läsning; pojkar och flickor; skillnader; normer;

    Sammanfattning : Denna studies syfte var att öka kunskapen om lärares uppfattningar kring pojkars och flickors attityder och eventuella resultatskillnader inom läsning och läsförståelse. Detta gjordes med hjälp av semistrukturerade intervjuer med fem lärare. LÄS MER

  3. 3. ”Det kommer säkert att bli mycket läsning på skärm i skolan framöver, men jag tycker nog inte att det är så bra” : En mixed method studie om elevers uppfattningar av traditionell och digital läsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Linn Henriksson; [2020]
    Nyckelord :reading; traditional reading; digital reading; digital tools; reading interest; läsning; traditionell läsning; digital läsning; digitala verktyg; läsintresse;

    Sammanfattning : Vårt samhälle blir allt mer digitaliserat, vilket även leder till att skolan blir mer digitaliserad i form av bland annat digitala läromedel och att många elever har varsin dator eller surfplatta. En intressant aspekt är hur den digitala läsningen påverkar elevernas läsning och om det finns en skillnad mellan traditionell och digital läsning. LÄS MER

  4. 4. "En av gästerna, en kvinna [...] tog med vin, choklad och ost till bjudningen" : En kritisk diskursanalys av våldtäktsmyters användning i svenska nyhetsartiklar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Linnéa Hellqvist; Mirkovic Viktoria; [2019]
    Nyckelord :Critical discourse analysis; rape myths; media logic; news articles; Dagens Nyheter; Expressen; Kritisk diskursanalys; våldtäktsmyter; medielogik; nyhetsartiklar; Dagens Nyheter; Expressen;

    Sammanfattning : Denna studie inriktar sig på att undersöka hur våldtäktsmyter används i svenska nyhetsartiklar. Mer specifikt undersöks sex stycken nyhetsartiklar varav tre kommer från morgontidningen Dagens Nyheter, respektive tre från kvällstidningen Expressen. LÄS MER

  5. 5. Skönlitteraturens betydelse för elevers läsinlärning och läslust. : En kvalitativ studie på grundskolelärares arbete med skönlitteratur i undervisningen i årskurserna F—3.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, CHILD

    Författare :Cecilia Ullergård Pappas; [2019]
    Nyckelord :Skönlitteratur; läsning; motivation; högläsning; tystläsning;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie vars syfte är att studera skönlitteraturens betydelse för elevers läsutveckling och läslust samt att undersöka hur grundskolelärare inom årskurserna F—3 jobbar med skönlitteratur i undervisningen. Frågeställningarna som har legat till grund för studien har varit ”hur används skönlitteratur i undervisningen för att stödja elevers läsinlärning och läslust?” och ”vad är den generella inställningen till arbete med skönlitteratur utifrån lärares perspektiv?” Detta har besvarats genom att läsa litteratur inom ämnet och genom att intervjua fyra verksamma klasslärare som undervisar i ämnet svenska. LÄS MER