Sökning: "läsning i fritids"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden läsning i fritids.

  1. 1. "På fritids är det mera verbalt" : Läsmotiverande arbetssätt och möjliga läsmiljöer på fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Malin Lundgren; [2019]
    Nyckelord :Läsmotivation; läsengagemang; läslust; läsmiljö; fritidshem; etnografiska metoder;

    Sammanfattning : Läsning handlar om mer än bara att läsa ord. För att kunna ta till sig det lästa krävs även läsförståelse. Detta går hand i hand, att läsa ordet, och att förstå innehållet. Dessutom behövs en vilja eller motivation till att läsa. LÄS MER

  2. 2. : Läsflyt – hur då? Några speciallärares och lärares uppfattningar om vilket stöd elever behöver för att nå flyt i läsningen.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Tina Svensson; Maud Söderstedt; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractSyftet med undersökningen var att undersöka vilket stöd speciallärare och lärare ger till elever med läs- och skrivsvårigheter för att de ska nå flyt i sin läsning. Följande frågor ställdes:Hur mäts förmågan att läsa med flyt? Vilka metoder används för att uppnå läsflyt?Vilka extra anpassningar görs? Vilka former av särskilt stöd ges?Arbetet är skrivet med teorier om läsutveckling och läsundervisning som grund. LÄS MER

  3. 3. Fritidshemmets många ansikten. En etnografisk studie av fritidshemmets vardag. The many faces of the after school programs. An ethnographic study of the living in the after school programs

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Andreas Engström; Emil Nilsson; [2014]
    Nyckelord :dold läroplan; fritidshem; Foucault; Goffman; immanent pedagogik; institution; styrning; styrningsteknik;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker hur eftermiddagsverksamheten på två fritidshemsavdelningarorganiseras utifrån aktörer, regler, rutiner, rum och tid. Utgångspunkten tas i hur vardagslivetpå fritidshemmet skapas av aktörernas interagerande. Fokus läggs på hur barnen styrs och reglerasi tid och rum. LÄS MER