Sökning: "läsning magisteruppsats"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden läsning magisteruppsats.

  1. 1. SAMBAND AVKODNING NOTER och ORD. "När jag ska läsa noter är det som att läsa text, det sätter sig liksom inte..."

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Elisabeth Larsson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractMagisteruppsats: 15 hpProgram och/eller kurs: SLP610Nivå: Avancerad nivåTermin/år: Ht 2018Handledare: Per-Olof ThångExaminator: Monica ReichenbergRapport nr: HT18-2910-268-SLP610Nyckelord: avkodningsförmåga, ord, noter, läsning, SVR, kulturskola, lärmiljöSyfte: Studiens syfte är att främja en mer tillgänglig lärmiljö för elever med lässvårigheter. Om det finns något samband mellan de båda avkodningsförmågorna, är studiens syfte att i samverkan med elever, föräldrar och lärare främja den mest optimala lärmiljön utifrån elevernas förutsättningar, så de får det stöd de är i behov av även i kulturskolan. LÄS MER

  2. 2. Din kropp är här, men du är någon annanstans : Depersonalisation i Just nu är jag här (2017)

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Jennifer Plejbo; [2019]
    Nyckelord :depersonalisation; existentialism; filosofi; psykiatri; Ståhl;

    Sammanfattning : Uppsatsen består av en komparativ läsning av Isabelle Ståhls debutroman Just nu är jag här och hennes idéhistoriska magisteruppsats Jag är någon annan: Psykiatrikerna Karl Jaspers och Viktor Emil von Gebsattels filosofiska perspektiv på depersonalisation med avseende på depersonalisationsproblematik. Syftet är att utifrån Ståhls magisteruppsats belysa både romanens huvudkaraktärs livsproblematik samt att argumentera för att romanen kan läsas i en existentiell litterär tradition. LÄS MER

  3. 3. Avvikarnas oundvikliga öde : En queer läsning av Vilhelm Mobergs utvandrarserie med fokus på relationen mellan Robert och Arvid

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Litteraturvetenskap

    Författare :Oscar von Seth; [2016]
    Nyckelord :Vilhelm Moberg; The Emigrants novel series ; The Emigrants; Unto a Good Land; The Settlers; Queer theory; Queer reading; Masculinity; Unmanliness; Heteronormativity; Bestiality; Animal queer; Animality studies; Homophobia; Homosexuality; Vilhelm Moberg; Utvandrarserien; Utvandrarna; Invandrarna; Nybyggarna; Queerteori; Queer läsning; Manlighet; Omanlighet; Heteronormativitet; Tidelag; Animal queer; Animality studies; Rättsröteaffärerna; Det gamla riket; Homofobi; Homosexualitet;

    Sammanfattning : Vilhelm Moberg (1898–1973) var en av sin tids mest inflytelserika svenska författare. De fyra romanerna i hans episka utvandrarserie hör de till de mest lästa svenska romanerna genom tiderna. Trots att forskningsfältet om Moberg är stort har hans verk hitintills inte analyserats utifrån ett queerperspektiv. LÄS MER

  4. 4. Läsförmåga hos elever i årskurs 3 och 5 samt hos elever i årskurs 5 med autismspektrumtillstånd

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin; Linköpings universitet/Medicinska fakulteten

    Författare :Erika Henriksson; Hanna Müllerström; [2015]
    Nyckelord :Reading comprehension; literal and inference questions; text presentation; Asperger syndrome; high-functioning autism; Läsförståelse; fakta- och inferensfrågor; lässätt; Aspergers syndrom; högfungerande autism;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka läsförmåga hos yngre elever med eller utan autismspektrumtillstånd. Sammanlagt deltog 72 elever i studien; 30 i årskurs 3, 31 i årskurs 5 samt 11 i årskurs 5 med Aspergers syndrom/högfungerande autism. LÄS MER

  5. 5. Datorn som stöd i den tidiga läs- och skrivinlärningen : En fallstudie av fem elever under deras första skolår

    Magister-uppsats, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Karin Fallberg; [2013]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; fonologisk medvetenhet; motivation; alternativa lärverktyg; Skriva sig till läsning; dator;

    Sammanfattning : Jag har i min magisteruppsats följt fem elever under deras första år i skolan. Eleverna visade vid slutet av förskoleklass samt vid skolstarten på mycket låga resultat på de tester som mätte fonologisk medvetenhet och bokstavskännedom, områden som många av dagens läs- och skrivforskare hävdar har stor betydelse för den tidiga läs- och skrivprocessen. LÄS MER