Sökning: "läsning motivera"

Visar resultat 1 - 5 av 111 uppsatser innehållade orden läsning motivera.

  1. 1. En litteraturstudie om motivation och språkutveckling via läsning hos elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Nahid Haidari; Lore Kizilarslan; [2024]
    Nyckelord :Läsa; läsförståelse; motivation; ordförståelse; skönlitteratur; språk och språkutveckling;

    Sammanfattning : Forskning visar att läsning bidrar till elevernas språkutveckling, samt har stor inverkan på fantasi och inlevelse. Syftet med detta examensarbete är att undersöka de olika nyckelfaktorerna som berör elevernas läsförmågor. LÄS MER

  2. 2. Motivera elever till läsning : Hur lärare kan arbeta för att skapa motivation till och intresse för att öka elevernas läslust

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Emin Saranovic; [2023]
    Nyckelord :Motivation; Reading; The sociocultural perspective; Teachers working methods; Motivation; Läsning; Sociokulturella perspektivet; Lärares arbetssätt;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ta reda på hur lärare i grundskolan tänker och arbetar med hjälp av olika metoder och arbetssätt för att motivera elever till att läsa. I studien genomfördes kvalitativa undersökningar i form av intervjuer med hög nivå av standardisering. Åtta legitimerade lärare deltog i undersökningarna. LÄS MER

  3. 3. Skönlitterär läsning på mellanstadiet - Lärarens roll i motivering av läsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Alva Björnström Tjernberg; Alva Vannebäck; [2023]
    Nyckelord :undervisning; arbetssätt; läslust; inre motivation;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt hur lärare ser på och beskriver sig arbeta med skönlitteratur på mellanstadiet. Vidare har studien undersökt hur lärare arbetar för att motivera elever till att läsa mer skönlitteratur. LÄS MER

  4. 4. Elevers läsmotivation i årskurs F-3 : En kvalitativ intervjustudie kring elevers motivation till läsning utifrån Självbestämmandeteorins tre grundläggande psykologiska behov kompetens, autonomi och tillhörighet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emelie Kexel; Filippa Rasmusson; Madléne Hellstrand; [2023]
    Nyckelord :reading motivation; Self Determination Theory; competence; autonomy; relatedness; primary school; elementary school; Läsmotivation; lågstadiet; årskurs F-3; kompetens; autonomi; tillhörighet; Självbestämmandeteorin;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur lärare i årskurs F-3 arbetar med att främja elevernas motivation till läsning. Studien utgår från Självbestämmandeteorin, som är en motivationsteori och som utgjorde studiens teoretiska ramverk. LÄS MER

  5. 5. Från papper till skärm : en litteraturstudie om digitaliseringens betydelse i relation till läsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Alexandra Kirtzell; [2023]
    Nyckelord :digital läsning; digital läsförståelse; läsmotivation; digital text; tryckt text; läsutveckling;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie har som syfte att undersöka hur digitaliseringen påverkar läsutvecklingen hos elever, samt om digital läsning kan motivera och bidra till en ökad lust till läsning. Manuell och citeringssökning har varit de primära sökstrategierna för att finna relevanta artiklar. LÄS MER