Sökning: "läsning skärm"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden läsning skärm.

  1. 1. Papper och skärmar i klassrummet : Svensklärares syn på läsning i en digital tidsålder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Anton Wedding; Selma Mehmedagic; [2023]
    Nyckelord :den kroppsliga vändningen; digitalisering; distraktion; högläsning; lyssnande; läsning; multitasking; papper; skärm;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärares erfarenheter av att arbeta med läsning av tryckta texter och text på skärm. Vårt teoretiska ramverk utgår från vad läsning är samt hur olika medier påverkar läsning. Studien bygger på semistrukturerade intervjuer med fyra lärare som undervisar i svenska för årskurs 7-9. LÄS MER

  2. 2. Från papper till skärm : en litteraturstudie om digitaliseringens betydelse i relation till läsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Alexandra Kirtzell; [2023]
    Nyckelord :digital läsning; digital läsförståelse; läsmotivation; digital text; tryckt text; läsutveckling;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie har som syfte att undersöka hur digitaliseringen påverkar läsutvecklingen hos elever, samt om digital läsning kan motivera och bidra till en ökad lust till läsning. Manuell och citeringssökning har varit de primära sökstrategierna för att finna relevanta artiklar. LÄS MER

  3. 3. Digitala verktyg i svenskundervisningen : En kvalitativ studie kring F-3 lärares uppfattning om digitalläsnings inverkan på elevers läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Joelle Iskef; [2023]
    Nyckelord :Digital tools; e-book; reading development; digital reading; book services; motivation; Digitala verktyg; e-bok; läsutveckling; digital läsning; boktjänster; motivation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur professionella lärare resonerar kring användningen av digitala verktyg för att utveckla läsintresset och att avgöra hur användbara digitala boktjänster är för att utveckla läsfärdigheter. Intervjuer med åtta lärare genomfördes för att samla in kvalitativa data. LÄS MER

  4. 4. En ljusare framtid med släckta skärmar : Digitaliseringen och lärares resonemang om digitala verktyg i läsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Vilma Gyllstad; Jacob Strauch; [2022]
    Nyckelord :Digital läsning; traditionell läsning; digitala verktyg; digitalisering; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Läsning och läsförståelse är en grundpelare i majoriteten av skolans ämnen. På grund av den ökade digitaliseringen sker en förändring i hur människan läser. Många barn och unga växer upp med digitala verktyg som en självklar del i deras liv. Med digitaliseringen ökar läsning på skärm och digitala verktyg i skolan. LÄS MER

  5. 5. Analog vs digital läsförståelse : En systematisk litteraturstudie om skillnader mellan att läsa analogt och digitalt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Viktor Svensson; Jonas Söderstedt; [2022]
    Nyckelord :Digital läsning; analog läsning; digital läsförståelse; analog läsförståelse; kognitiva processer; tidspress;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur elevers läsförståelse i svenskämnet påverkas av en alltmer digitaliserad skolmiljö där eleverna gör både uppgifter och prov i sina datorer eller läsplattor. Vidare undersöks hur läsförståelse påverkas vid testsituationer. LÄS MER