Sökning: "läsning utveckling barn föräldrar"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden läsning utveckling barn föräldrar.

  1. 1. Gyllene ögonblick : Andraspråkselevers perspektiv på läsning av skönlitteratur i gymnasieskolan

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Ulla Grundel; [2019]
    Nyckelord :fiction; second language learner; reading histories; literacy; relational education; skönlitteratur; andraspråkselever; läsarhistorier; litteracitet; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande kvalitativa studie är att belysa flerspråkiga gymnasieelevers perspektiv på läsning av skönlitteratur i skolan. Detta görs mot bakgrund av forskning kring ungdomars läsvanor, läsmotivationsforskning, aktuella styrdokument samt utifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Föräldrars erfarenheter av läsningens betydelse efter besök inom barnhälsovården

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för omvårdnad

    Författare :Evelina Krantz Ahlstrand; Sara Svahn; [2018]
    Nyckelord :child health care; family; focus group; collaboration; language development; barnhälsovård; familj; fokusgrupp; samverkan; språkutveckling;

    Sammanfattning : Bakgrund: Barnhälsovårdens mål är att främja och följa barnets hälsa, utveckling, välbefinnande och livssituation. I hälsosamtal med föräldrar lägger barnhälsovårdssköterskan grunden för en god språkutveckling. Vikten av bokläsning och det språkliga samspelet inom familjen har betydelse för barnets språkutveckling. LÄS MER

  3. 3. Högläsning i hemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Hörman; Nina Ström; [2014]
    Nyckelord :Barn; föräldrar; högläsning; samspel;

    Sammanfattning : Det har framkommit att allt fler svenska ungdomar inte kan förstå enkla ord och texter när de går ut grundskolan (Läsrörelsen 2013). Samtidigt läser allt färre föräldrar för sina barn varje dag (Läsrörelsen 2013). Vi tänker att det finns ett samband mellan föräldrars läsvanor med sina barn och barnens senare resultat i skolan. LÄS MER

  4. 4. Läsa för att lära?En undersökning om hur lärare för barn i de tidigare åren använder skönlitteratur

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Anette Jakobsson; Kristina Hörestrand; [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract I vårt examensarbete fördjupar vi oss i yngre skolbarns läsutveckling. Syftet med undersökningen är att ta reda på hur lärare använder skönlitteratur för att stimulera eleverna i deras läsutveckling. Enligt skolans läroplan är skönlitteratur en nödvändig komponent i läsutveckling och annat lärande. LÄS MER