Sökning: "läsning via skärm"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden läsning via skärm.
1. Från papper till skärm : en litteraturstudie om digitaliseringens betydelse i relation till läsning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Denna litteraturstudie har som syfte att undersöka hur digitaliseringen påverkar läsutvecklingen hos elever, samt om digital läsning kan motivera och bidra till en ökad lust till läsning. Manuell och citeringssökning har varit de primära sökstrategierna för att finna relevanta artiklar. LÄS MER
2. ”Jag brukar läsa undertexter om jag inte hör vad de säger” : En studie om barns läsvanor på fritiden i det digitaliserade samhället
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktikSammanfattning : Den här studiens syfte är att undersöka yngre barns fritidsläsning med målet att generera kunskap kring vilken kontakt yngre generationer har med skriftspråket idag. Tesen som denna studie utgår ifrån är att skolan behöver ökade insikter i elevers läsvanor eftersom det finns oroväckande trender som visar på att barn generellt läser allt mindre på grund av digitaliseringen. LÄS MER
3. Läsförståelse genom skärm och papper : En kvantitativ studie om elevers läsförståelse av traditionell papperstext och digital text
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : Studien tar avstamp i tidigare undersökningar om textmediers olika effekter och söker att svara på hur elevers läsförståelse påverkas av att läsa texter genom olika textmedium. Studien ville specifikt svara på om elevers inställning till textmediet de använder kan påverka deras läsförståelseförmåga. LÄS MER
4. Digital läsning och läsförståelse : En systematisk litteraturstudie om elevers digitala läsning och behov av undervisning
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att studera vad aktuell forskning har kommit fram till om eventuella skillnader i läsförståelsen mellan traditionell och digital läsning och hur läsförståelsen hos grundskoleelever kan stödjas och utvecklas vid läsning på skärm. Materialet i studien bygger på 11 publikationer som tagits fram genom databassökning och manuell sökning via referenslistor. LÄS MER
5. Läsförståelse i grundskolan : En litteraturstudie om läsförståelse och hur den påverkas av att läsningen sker via en skärm
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Undervisningen utvecklas och förändras kontinuerligt i takt med att samhället förändras. En stor förändring de senaste åren är att de digitala verktygen flyttat in i klassrummet, detta till stor del eftersom att samhället digitaliserat. LÄS MER