Sökning: "läsningens effekter"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden läsningens effekter.

  1. 1. Att inleda lektionen med läsning : En studie om integrerat läsande i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Linnea Borg; [2019]
    Nyckelord :integrated reading; Reading Zone; reading theories; literature; fiction; reading; high school; teachers; effects of reading; integrerat läsande; Reading Zone; lästeorier; litteratur; skönlitteratur; läsning; gymnasieskola; lärare; läsningens effekter;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks ett läsprojekt som en svensk gymnasieskola genomfört. Under projektet har man arbetat med integrerat läsande som handlar om att inleda varje lektion, oavsett ämne, med en kort stund läsning av skönlitteratur i syfte att väcka läslust och förbättra elevernas läs- och språkförmåga. LÄS MER

  2. 2. Den läsande läraren? : En kvantitativ studie om blivande svensklärares läsvanor och attityder till läsning av skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Allex Eliasson; Simon Ekroth; [2019]
    Nyckelord :lärarstudenters läsvanor; lärares läsvanor; skönlitteratur; läsvanor; attityder och nöjesläsning;

    Sammanfattning : Denna kvantitativa studie behandlar blivande svensklärares läsvanor och attityder till läsning av skönlitteratur. Data har samlats in med hjälp av webbenkäter som skickats till samtliga lärarstudenter på en svensk högskola, med inriktning mot år 4-6. Bland de svarande kunde fyra olika läsartyper med särskiljande läsvanor identifieras. LÄS MER

  3. 3. Vilken effekt har digitala texter på elevers läsförmåga? : En litteraturstudie om elevers läsutveckling och läsintresse i relation till digitala texter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linn Henriksson; Simon Elovsson; [2019]
    Nyckelord :skärmläsning; traditionell läsning; digitala verktyg; läsutveckling; läsintresse;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att visa vad forskningen har kommit fram till om skärmläsningens effekter på barn i åldern 6–16 år. Forskare har också undersökt om elevers läsintresse påverkats av om texten finns på en skärm och jämfört med elevernas läsning av samma texter i pappersform. LÄS MER

  4. 4. De små bokslukarna : En empirisk undersökning av effekterna av Babybokprat

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emma Vestman; [2016]
    Nyckelord :Biblioteksverksamhet; föräldrar; högläsning; spädbarn.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka biblioteksverksameten Babybokprat. Intresset ligger i att undersöka vad medverkande i Babybokprat fått för följder för barnen och deras föräldrar. Det är också av intresse att undersöka hur ett Babybokprat fungerar. LÄS MER