Sökning: "lässtimulans"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet lässtimulans.

  1. 1. Vuxna SFI-elevers möte med läsfrämjande arbete och nöjesläsning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Janina Huss; [2023]
    Nyckelord :nöjesläsning; sfi; svenska för invandrare; läsmotivation; litteracitet; lässtimulans; läsfrämjande; studieväg 1; vuxn;

    Sammanfattning : This thesis investigates through qualitiative interviews whether six adult female learners of Swedish as a second language, with a short study background from their home countries, have developed pleasure reading habits in Swedish during their studies at SFI (Swedish For Immigrants). Another aspect that is explored is the school’s, and school library’s work with the promotion of literature and pleasure reading. LÄS MER

  2. 2. Att döma boken efter omslaget : Gymnasieelever om att välja läsning utifrån romaners paratexter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Lina Leander; [2022]
    Nyckelord :Bokomslag; Paratextanalys; Litteraturundervisning; Lässtimulans; Läslust; Intermedialitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån Gérard Genettes begrepp ”paratext” undersöka betydelsen av bokomslaget för åtta gymnasielevers lässtimulans och förväntningar på romaners huvudtexter. Vidare anammas ett intermedialt perspektiv för att belysa hur olika medier samspelar. LÄS MER

  3. 3. En studie om gymnasieungdomars syn på läsfrämjande arbete i skola och på bibliotek

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elisabet Alm; [2022]
    Nyckelord :Läsfrämjande; Läslust; Lässtimulans; Gymnasieelever; Bibliotek; Skola; Läsvanor;

    Sammanfattning : Over the last few years, the reading of fiction by young people in Sweden has declined, and the comprehension of what they read has decreased. The purpose of this thesis is to increase the knowledge of how young people view their reading and their opinions on how schools and libraries can enhance students’ desire to read. LÄS MER

  4. 4. ”Läsning är ett av skolbibliotekets ben.” : En empirisk studie av skolbibliotekariers läsfrämjande verksamhet med fokus på relationen mellan frihet och krav

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Larissa Dubberke; [2019]
    Nyckelord :läsfrämjande; läsning; skolbibliotek; skolbiblio-tekarier; läslust; lässtimulans;

    Sammanfattning : This master thesis examines school librarians’ work with reading promotion, partly from Lev Vygotskij’s sociocultural perspective of thought, language, learning and knowledge development and partly from a reading perspective, which includes different approaches on children’s reading, in particular Aidan Chamber’s theory of the ”reading circle” and reading pedagogy. The main focus lies in the inherent conflict between reading for pleasure and reading on demand, which school libraries have to deal with in their mission of reading promotion, since they lie in between education department and culture department. LÄS MER

  5. 5. Arbete med skönlitteratur i läsutvecklingssyfte

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Azra Degirmendzic; [2018-08-08]
    Nyckelord :Läsutveckling; skönlitteratur; läsförståelse; lässtimulans;

    Sammanfattning : I mitt examensarbete fördjupar jag mig i de yngre skolbarnens läsutveckling. Syftet med studien är att få kunskap om vad skönlitteratur bidrar med i elevers läsutvecklingsprocess. Jämfört med andra texttyper är skönlitteratur intressant att undersöka, då arbete med denna texttyp inte har någon etablerad struktur. LÄS MER