Sökning: "lässtrategi"

Visar resultat 11 - 15 av 27 uppsatser innehållade ordet lässtrategi.

  1. 11. Att bygga läsförståelse med hjälp av lässtrategier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Natalie Hansson; Ilirjana Mavraj; [2020]
    Nyckelord :reading ability; reading compehension; reading strategies; lässtrategier; läsförståelse; språk; svenska;

    Sammanfattning : Studien behandlade huruvida lässtrategier ger positiv effekt i läsförståelse. Studiens syfte har således varit att fördjupa kunskaperna kring elevers läsförståelse och då inom olika lässtrategier. LÄS MER

  2. 12. Läsning är ju inte bara med ögonen … utan med hjärnan också : En intervjustudie av mellanstadielärares reflekterade erfarenheter om lässtrategier i svenskundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Edi Kolasinac; [2020]
    Nyckelord :Lässtrategier; pragmatism; didaktik; lärare; svenskundervisning; mellanstadiet; intervjustudie; reading comprehension strategies;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa intervjustudie är att undersöka sex mellanstadielärares reflekterade erfarenheter beträffande lässtrategier i svenskundervisningen. För att studera detta har semistrukturerade intervjuer används. LÄS MER

  3. 13. Lärares uppfattningar av begreppen lässtrategier och läsförståelse och dess betydelse för deras lässtrategi- och läsförståelseundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Victor Viebke; Mimmi Löwander; [2020]
    Nyckelord :Lässtrategier; läsförståelse; lärare; läsundervisning; lässtrategiundervisning; läsförståelseundervisning;

    Sammanfattning : Detta arbete behandlar begreppen läsförståelse och lässtrategier, samt läsundervisningens innehåll. Begreppet läsförståelse består av olika delar och kan därför förstås på många olika sätt, vilket i sin tur kan påverka utformandet av läsundervisningen. Vidare finns det även oklarheter kring lässtrategiundervisningen. LÄS MER

  4. 14. Men vad handlar den om då? : En analys av Anders Öhmans metod att skugga intriger, hur en går till väga och använder metoden i gymnasieskolans litteraturundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Isabelle Zetterberg; [2019]
    Nyckelord :analysmetod; litteraturdidaktik; Mrs Dalloway; skugga intrigen; Virginia Woolf;

    Sammanfattning : Anders Öhman argumenterar för att i litteraturundervisningen använda sig av en metod han väljer att kalla ”skugga intrigen”. Denna studies syfte har varit att försöka konkretisera hans analysmetod och att undersöka om den kan användas på texter som saknar en tydlig intrigstruktur. LÄS MER

  5. 15. Läsning på olika nivåer : Läsguidesfrågornas påverkan på elevers läsförståelse och lässtrategier

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Svenska/Nordiska språk

    Författare :Jenny Andersson; [2018]
    Nyckelord :Läsning; läsförståelse; lässtrategier; digitala läromedel; läsguidesfrågor; situerad praktik; metakognitiv medvetenhet; inferenser; ytnivå; textbas; situationsmodell;

    Sammanfattning : Ett vanligt sätt att arbeta med läsförståelse i skolan är att låta elever läsa en lärobokstext och svara på frågor om texten. I denna uppsats undersöker jag hur sådana läsguidesfrågor som ska fungera som stöd för läsförståelsen kan påverka elevernas läsförståelse och lässtrategier. LÄS MER