Sökning: "lässtrategier"

Visar resultat 1 - 5 av 232 uppsatser innehållade ordet lässtrategier.

  1. 1. Vad är det jag ska förstå när jag läser? Inferenser i Lgr11 och i det Nationella provet i svenska, årskurs 3

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Tina Klavborn; [2019-03-11]
    Nyckelord :Lässtrategier; inferenser; Nationella provet i svenska; årskurs 3;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att kartlägga vilka typer av inferenser eleverna förväntaskunna göra inför Nationella provet i svenska, delprov B - läsa, i årskurs 3.Med hjälp av 30 elevsvar från Nationella provet i svenska, årskurs 3 från 2015 har jag utgåttfrån en jämförande kvantitativ analys mellan de två olika typer av frågor som förekommer påprovet. LÄS MER

  2. 2. Skönlitteratur som pedagogiskt redskap : En kvalitativ studie om hur fem lärare bearbetar skönlitteratur och lässtrategier i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora; Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Anneli Granqvist; Sandra Karlsson; [2019]
    Nyckelord :läromedel; läsförståelse; lässtrategier; skönlitteratur; undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie berör skönlitteraturens plats i undervisningen och hur man genom den skönlitterära läsningen kan stimulera elevers läsförståelse. Studiens syfte är att undersöka hur några lärare går tillväga när de väljer skönlitterära texter till undervisningen, samt vilka lässtrategier de använder sig av för att utveckla elevers läsförståelse. LÄS MER

  3. 3. Högläsning i klassrummet : Tankar från elever och lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lena Carrasco; [2019]
    Nyckelord :elever; högläsning; lässtrategier; metoder; skönlitteratur och svenska;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur högläsning i år fyra, fem och sex genomförs på en skola samt lärares och elevers uppfattningar om högläsning. Metoderna som användes i undersökningen var tre observationer, tre semistrukturerade intervjuer med lärare och tre semistrukturerade intervjuer med elevgrupper. LÄS MER

  4. 4. Betydelsen av att läsa och förstå text i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Alexander Gustafsson; [2019]
    Nyckelord :fenomenografi; läsförståelse; lässtrategier; läsundervisning; samhällskunskap;

    Sammanfattning : Studien tar sin utgångspunkt i samhällskunskapsämnets texter, vilka enligt såväl forskning som verksamma lärare ses som särskilt svåra. I studien undersöks vad som är svårt med samhällskunskapstexterna, men framförallt riktas fokus mot lärares uppfattningar av läsförståelsens betydelse för måluppfyllelse i samhällskunskapsämnet, samt vilka strategier för undervisning som uppfattas framgångsrika och betydelsefulla av lärare. LÄS MER

  5. 5. Högläsning i undervisning : En kvalitativ studie om lärares beskrivningar av sitt arbete med högläsning i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Eleonor Licht; [2019]
    Nyckelord :reading aloud; text; development; strategies; teacher; students; högläsning; text; utveckling; strategier; lärare; elever;

    Sammanfattning : Studien behandlar ämnet högläsning där syftet är att undersöka hur lärare i årskurs 1 beskriver sitt arbete med högläsning i undervisning. Undersökningen är kvalitativ där fem lärare har deltagit genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER