Sökning: "lässtrategiundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet lässtrategiundervisning.

  1. 1. Lässtrategier i undervisning för elever i läs- och skrivsvårigheter : En intervjustudie om hur lärare beskriver sin undervisning för elever i läs- och skrivsvårigheter för en ökad läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Mathilda Grahn Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading strategies; reading and writing difficulties; grades 4-6; teaching; teachers; Läsförståelse; lässtrategier; läs- och skrivsvårigheter; årskurs 4-6; undervisning; lärare;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskap om hur lärare beskriver undervisningen inom svenskämnet i grundskolans årskurs 4-6 med fokus på stöd för att utveckla läsförståelsen för elever i läs- och skrivsvårigheter genom lässtrategier. Målet är att bidra med idéer, tankar och kunskap om hur lärare kan planera sin undervisning för att stötta elevers läsförståelseutveckling. LÄS MER

  2. 2. ”förutspå, kolla på bilder, sammanfatta” : Intervjuer om lässtrategier och läsförståelse med tidigarelärare i flerspråkiga klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Emma Johansson; [2023]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading comprehension strategies; reading comprehension teaching; reading strategies; multilingualism; Swedish as an additional language; primary school; Läsförståelse; läsförståelsestrategier; lässtrategiundervisning; lässtrategier; flerspråkighet; svenska som andraspråk; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att samla kunskap om hur lärare som undervisar i grundskolans tidiga år beskriver begreppen läsförståelse och lässtrategier samt hur de undervisar om lässtrategier i flerspråkiga klassrum. Studien utgår från Vygotskijs sociokulturella perspektiv och begreppen proximal utvecklingszon, scaffolding och mediering. LÄS MER

  3. 3. Detektiven och spågumman som läsförståelsestrategi : En empirisk studie om elevers strategianvändning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Elin Andersson; Emmelie Richthoff; [2022]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading strategies; ”läsfixarna”; reading comprehension test; pre-test; reading comprehension teaching; interview; Läsförståelse; läsförståelsestrategier; läsfixarna; läsförståelsetest; pre-test; lässtrategiundervisning; intervju;

    Sammanfattning : Syftet med den elevcentrerade empiriska studien var att undersöka lässtrategierna ”läsfixarnas” inverkan på elevers förmåga att förstå och tolka texter. Läsförståelsestrategierna som används i studien är detektiven och spågumman. LÄS MER

  4. 4. ”Det är inte direkt som att jag tänker att nu tar jag fram mina lässtrategier” : En intervjustudie om gymnasieelevers upplevelser av lässtrategiundervisning och lässtrategianvändning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Emma Björk; [2022]
    Nyckelord :lässtrategier; lässtrategiundervisning; läsfärdighet; läsförståelse; svenskämnet;

    Sammanfattning : En lässtrategi kan översiktligt beskrivas som en strategi goda läsare använder för att förstå en text. Det finns omfattande forskning om lässtrategiers effekt på läsförståelsen. Hur elever upplever lässtrategiundervisning och lässtrategianvändning är inte undersökt i samma omfattning. LÄS MER

  5. 5. Lässtrategier för mellanstadieelever : En systematisk litteraturstudie om lässtrategier och deras effekt på olika sorters läsare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Klara Eriksson; Lisa Härder; [2022]
    Nyckelord :reading strategies; reading comprehension; 9-12 years; good readers; poor readers; lässtrategier; läsförståelse; 9-12 år; goda läsare; svaga läsare;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att undersöka vilka lässtrategier som tidigare forskning anser främjar mellanstadieelevers läsförståelse, samt om det finns lässtrategier som gynnar goda respektive svaga läsare. Studiens resultat bygger på 16 publikationer som har tagits fram genom databassökningar och manuella sökningar. LÄS MER