Sökning: "lässtund i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden lässtund i förskolan.

  1. 1. Barnbokens betydelse för barns lärande och utveckling  i förskolan - ur förskollärares och barnskötares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Shabir Adnan; Camilla Trolle; [2020]
    Nyckelord :Socialt samspel; vuxnas förhållningssätt; barns perspektiv; språkutveckling; sociokulturellt perspektiv; barnböcker; pedagoger; förskolan.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att ta reda på hur förskolepersonal resonerar kring barnbokens funktion för barns lärande och utveckling. Finns det ett syfte med valet av barnbok? Hur blir alla barn delaktiga under en lässtund och hur arbetar pedagoger för att få alla barns röster och önskemål tillgodosedda? Finns en bakomliggande tanke när det gäller val av barnbok? Vi har intervjuat fyra förskollärare och fyra barnskötare på två olika förskolor. LÄS MER

  2. 2. ”För att de måste sitta ihop, för att kunna åka in överallt” : En studie om att undersöka förskolebarns uppfattningar om elektricitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Liza Jakobsson; [2018]
    Nyckelord :Electricity; physics in preschool; electric current; preschool children; teaching; Elektricitet; fysik i förskolan; ström; förskolebarn; undervisning;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to determine how pre-school children between the ages of four and six perceive electricity. The study used observation as a method and a field study equipped with a video camera. A semi-structured interview was also conducted to capture the pre-school teacher’s experiences and perceptions of the study. LÄS MER

  3. 3. En god lässtund : En kvalitativ studie om hur förskollärare skapar goda lässtunder i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Lina Ekmark Johnsson; [2018]
    Nyckelord :Språkutveckling; läsning; förskola; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare arbetar med lässtundens utforming och innehåll. Detta för att få en förståelse kring vad som anses vara en god lässtund och hur förutsättningar för goda lässtunder i förskolan skapas. LÄS MER

  4. 4. Lässtundens betydelse i förskolans verksamhet : En studie om fem pedagogers syfte och mål med lässtunden i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Zandra Ljungholm; [2016]
    Nyckelord :Preschool; Reading out loud; Storytelling; Lässtund; Högläsning; Läsmiljö; Förskola;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how the reading sessions in preschool look like. Is the environment important and does the teacher to be prepared? The purpose is also to explore a range of teachers' purposes and goals of the session.   In this study was five teachers interviewd on three different preschools. LÄS MER

  5. 5. Vilans betydelse i förskolan - En studie av de äldre barnens vila

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Theresia Ståhl; [2014]
    Nyckelord :avslappning; barn; dygnsrytm; förskola; massage; stress; vila; återhämtning;

    Sammanfattning : Enligt Söderström(2009) omringas vårt samhälle av oändliga aktiveringsmöjligheter vilket gör att vila lätt glöms bort. Hon menar att det idag krävs medvetna val för att kunna ta sig tid till en lugn stund. Gällande läroplan för förskolan Lpfö98(rev. LÄS MER