Sökning: "lässvårighet"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet lässvårighet.

  1. 1. Matematikuppgifters utformning påverkar elevers resultat : En jämförelse mellan textbaserade och bildbaserade uppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Sebastian Karlsson; [2022]
    Nyckelord :textbaserade uppgifter; bildbaserade uppgifter; läsförmåga; lässvårigheter; matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om det finns skillnader i elevers resultat mellan textbaserade uppgifter och bildbaserade uppgifter, om eventuella skillnader går att finna mellan könen samt mellan elever med självupplevda lässvårigheter och elever utan självupplevda lässvårigheter i matematik på området geometri. Detta testas genom att låta elever i årkurs nio genomföra ett prov som innehåller uppgifter som är både textbaserade och bildbaserade. LÄS MER

  2. 2. Tillgänglighet för dyslektiker på webben : En studie om hur tre statliga myndigheter inkluderar dyslektiker på sina webbplatser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Larsson; Robin Barbosa Näslund; [2022]
    Nyckelord :Dyslexi; tillgänglighet; funktionsnedsättning; användarvänlig; lässvårighet; WCAG.;

    Sammanfattning : According to the Diskrimineringslagen (DL, 2017) §4.3, a person shall not be disadvantaged due to a disability in that different measures have not been taken for accessibility in different situations. LÄS MER

  3. 3. Optimizing the usability of reading assessments with eye-tracking on a mobile device

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Mina Tavakoli; [2021]
    Nyckelord :Eye-tracking; Usability; Mobile Device; Dyslexia; Reading Assessment; System Usability Scale; ;

    Sammanfattning : An estimated 20% of Swedish schoolchildren suffer from some form of reading difficulty such as dyslexia. Late diagnosis of dyslexia leads to consequences for both the individual and society. To identify such reading difficulties, over 50 different forms of reading assessments are being used in schools around Sweden. LÄS MER

  4. 4. KAN RECEPTEN LÄSAS OCH TOLKAS AV ALLA ELEVER? : Observationsstudie inom hem- och konsumentkunskap

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Madeleine Rönnholm; Patricia Schooner; [2021]
    Nyckelord :Reading difficulties; recepies; dyslexia; Swedish as a second language; language disorder; Lässvårighet; recept; dyslexi; svenska som andraspråk; språkstörning;

    Sammanfattning : Bakgrund Elever med lässvårigheter har rätt till en anpassad läromiljö för att utvecklas utifrån egna förutsättningar, så att de kan nå sina mål i alla ämnen. Läroboken Hem- och konsumentkunskap åk 7-9, finns som inläst material men eftersom det är svårt att ha en dator i ett kök, ber oftast elever med lässvårighet en klasskamrat att läsa upp receptet. LÄS MER

  5. 5. Att undervisa elever i lässvårighet : En litteraturöversikt om undervisningsmetoder som hjälper och/eller förebygger för elever i lässvårighet i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sofia Axelsson; Carl Nelander; [2021]
    Nyckelord :förebygga lässvårighet; i lässvårighet; undervisningsmetoder; läsutveckling; läsning;

    Sammanfattning : Lässvårighet kan definieras på olika sätt och definitionen av lässvårigheter i denna litteraturöversikt riktar fokus mot elever som av någon orsak riskerar att inte nå kunskapskraven för läsning i svenska i årskurs 6.  För att lärare ska ha möjlighet att hjälpa elever i lässvårighet och/eller förebygga lässvårigheter lyfter forskning fram användbara undervisningsmetoder. LÄS MER