Sökning: "lästeknik"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet lästeknik.

  1. 1. Men de kan ju redan läsa! : En kvalitativ undersökning av läsundervisning i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johanna Wäster Hägg; [2019]
    Nyckelord :högläsning; läsa i alla ämnen; läsförståelse; läsgrupper; läslogg; läsmotivation; läsundervisning; ordförråd; svenska; tyst läsning; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : I denna intervjustudie får sju lärare berätta om hur de läsundervisar sina elever på mellanstadiet. Ämnet har valts för att ta reda på hur lärare utformar sin undervisning i praktiken. LÄS MER

  2. 2. Övriga världen : Om svensklärares arbete med litteratur från skilda delar av världar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Avdelningen för svenska och litteratur; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Karin Almquist; [2014]
    Nyckelord :Svenska; litteratur; undervisning; världen;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur svensklärare arbetar med litteratur från övriga världen, hur de tolkar styrdokumenten, vad de anser att en text ”från övriga världen” kan vara, hur de väljer litteratur och vilka syften de ser med arbetet. Denna kvalitativa studie bygger på intervjuer av sex svensklärare verksamma i år 7-9 i grundskolan. LÄS MER

  3. 3. Studieteknik : Vilka studietekniker använder sig eleverna av?

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cajsa Wallin; [2014]
    Nyckelord :15-16 åringar; studieteknik; lästeknik; logg;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om studieteknik, om hur 15-16 åringar använder sig av studieteknik när de ska läsa och bearbeta en faktatext. Studieteknik behöver eleverna kunna eftersom det hjälper dem att veta hur man ska studera. LÄS MER

  4. 4. Språkstödjande arbetssätt och elevers egen läs-och skrivupplevelse i en Montessoriklass

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Yvonne Hanzén; [2014]
    Nyckelord :Förförståelse; läsmotivation; lässtrategier; Montessori; språk-; läs- och skrivutveckling; stödinsatser i tidigt skede;

    Sammanfattning : Hanzén, Yvonne (2014). Språkstödjande arbetssätt och elevers egen läs-och skrivupplevelse i en Montessoriklass (Language Supportive practices and students' own reading and writing experience in a Montessori Class). Speciallärarprogrammet, Språk-, skriv- och läsutveckling, Skolutveckling och ledarskap. LÄS MER

  5. 5. Läshastighet i en bok, på en dator och i en smartphone – en fallstudie av fem flickor - Reading speed in a book, a computer and a smartphone -A case study of five girls

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Mikael Holmgren; [2013]
    Nyckelord :läsning; läshastighet; bok; dator; smartphone; opm;

    Sammanfattning : Arbetet behandlar frågan om elever läser olika snabbt beroende på varifrån de läser en text? Studiens grundläggande syfte är att undersöka om det föreligger någon skillnad i läshastighet i en bok, på en dator eller i en så kallad smartphone? Undersökningsgruppen är fem slumpmässigt utvalda flickor i årskurs 8. Intresset för arbetet tar sin grund i ett stort eget intresse för läsning men också i deltagande vid insamlandet av data till en större studie i ämnet. LÄS MER