Sökning: "lästeori"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet lästeori.

  1. 1. Som vi ropar får vi svar : Att främja estetisk läsning – En undersökning av litteraturdidaktiskt material från Litteraturbanken.se genom Louise M. Rosenblatts transaktionsteori

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Yrr Åslund; [2023]
    Nyckelord :Rosenblatt; Litteraturbanken; transactional theory; read theory; aesthetic; efferent.; Rosenblatt; Litteraturbanken; transaktionsteori; lästeori; estetisk; efferent.;

    Sammanfattning : This study aims to explore how well literature with a linked pedagogical material from Litteraturbanken skola correlates with pedagogical material that will promote aesthetic reading in accordance with Louise M. Rosenblatt’s transactional theory. LÄS MER

  2. 2. Utveckling av Mälarsjukhusets kallelser för kvinnoenheten : Med hjälp av patientkommunikation, text, bild, läsningsteorier, symboler och teorier om semiotik.

    M1-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Jonna Pestrea; [2020]
    Nyckelord :kallelse; vård; analfabet; vårdupplevelse; sjukhus; kommunikation; språkbarriärer; symboler; symbol; ikon; text; bild; lästeori; semiotik; patientkommunikation;

    Sammanfattning : På Mälarsjukhusets kvinnoklinik vårdas patienter med olika bakgrund och modersmål. I mötet mellan vårdgivare och patienter med invandrarbakgrund är ofta en tolk nödvändig för att kunna kommunicera sinsemellan. LÄS MER

  3. 3. Individuell läsning som undervisningsmetod : En studie om lärares och elevers upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Emma Alexandersson; My Frost; [2018]
    Nyckelord :Individual reading; choice of litterature; experiences; teaching; middle school; reading education; reading theory; constructivism; phenomenology; Individuell läsning; litteraturval; upplevelser; undervisning; mellanstadiet; läsundervisning; läsdidaktik; lästeori; konstruktivism; fenomenologi;

    Sammanfattning : Studien undersöker den individuella läsningen som undervisningsmetod. Syftet är att åskådliggöra lärares och elevers upplevelser av individuell läsning, med fokus på utformning och kunskapsinhämtning, för att sedan jämföra och belysa relationen dem emellan. LÄS MER

  4. 4. Skönlitteraturens värld och möjligheter i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cassandra Thulin; [2014]
    Nyckelord :tänkande; läsförståelse; föreställningsvärldar; tematiskt arbete;

    Sammanfattning : Syftet med mitt arbete är att presentera ett tematiskt arbete där skönlitteratur har en central roll. Syftet med arbetet är även att ge elever möjlighet att röra sig mellan olika föreställningsvärldar genom muntliga och skriftliga metoder. Min undersökning bygger mycket på Judith A. LÄS MER

  5. 5. ”Man behöver läsningen att ta sats ifrån, i sitt skrivande” : En kvalitativ intervjuundersökning om skrivande människors läsvanor

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan

    Författare :Maria Bom Casselbrant; [2012]
    Nyckelord :skrivande; skönlitteratur; kreativt skrivande; läsvanor; läsning; lästeori;

    Sammanfattning : The aim of this Master thesis is to analyse the interaction in between reading and writing based on young writers experience. My approach was to investigate how writersread literature and how they look upon their reading in relation to their own writing. LÄS MER