Sökning: "lästester"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet lästester.
1. Upprepad läsning – en effektiv metod för ökat läsflyt? : - En interventionsstudie där upprepad läsning jämförs med kontinuerlig läsning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studie har genomförts med elever i årskurs fem från två olika skolor i mellerstaSverige. Studien syftar till att undersöka hur effektiv metoden upprepad läsning egentligen ärför att öka elevers läsflyt (läshastighet och korrekthet). LÄS MER
2. Elevperspektiv på läsning : Hur eleverna i årskurs 2 ser på läsning och om det kan kopplas till deras läsresultat.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Studien undersöker sambandet mellan elevers läslust och resultat i läsförståelse, ordavkodning och läshastighet. Informanterna är elever från en tvåparallellig årskurs 2 på en skola i en storstadskommun i Sverige. Elevernas perspektiv har stort fokus i undersökningen och flertalet intervjuer med elever analyseras. LÄS MER
3. Flervalsfrågor – för de lata? : – elevers och lärares uppfattningar om frågetyper i samband med läsförståelsetest i svenska årskurs 7-8
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktikSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka elevers och lärares uppfattningar om vilken frågetyp, flervalsfrågor eller öppna frågor, som ger mest rättvisande bild av elevernas läsförståelse. I studien deltog två svensklärare och två av deras klasser, en årskurs 7 och en årskurs 8. LÄS MER
4. Läsning - en ständig utveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syfte med vårt examensarbete är att undersöka hur lärare säger att de arbetar med elever som kan läsa vid skolstarten. Hur säger lärare att de ger dessa elever möjlighet att utvecklas utifrån sin förmåga? Vår studie utgår ifrån ett sociokulturellt perspektiv på lärande som hävdar att vi lär oss i sociala sammanhang och kommunikation och interaktion mellan människor är viktig (Säljö, 2014). LÄS MER
5. Synen på standardiserade lästester i gymnasieskolan : En fallstudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : I mitt arbete på en gymnasieskola upplever jag att arbetet med screeningtester inte alltid leder till förbättrade resultat för eleverna. Syftet med denna studie var att beskriva och analysera hur specialpedagoger respektive svensklärare beskrev sin syn på standardiserade lästester i form av screening samt hur elever med låga staninevärden fick stöd fram till examen. LÄS MER