Sökning: "läsundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 182 uppsatser innehållade ordet läsundervisning.

  1. 1. Lärares arbete med extra anpassningar i läsundervisningen – En kvalitativ studie med tre lärare i årskurs 3

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Malin Lokby; [2020-03-10]
    Nyckelord :extra anpassningar; läsundervisning; svenska; grundskolan;

    Sammanfattning : Sedan år 2014 ska extra anpassningar enligt lag ingå i den ordinarie undervisningen. Enligt en granskning av skolinspektionen år 2016 så är det långt ifrån alla skolor som uppfyller kraven med arbetet. När eleverna slutar årskurs tre ska de kunna läsa med flyt samt ha en grundläggande läsförståelse. LÄS MER

  2. 2. Speciallärare i samundervisning och samplanering En aktionsstudie om speciallärares möjligheter att arbeta förebyggande inom språk-, skriv- och läsundervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ulrica Carlén; Birgitta Westin Kornblad; [2020-01-16]
    Nyckelord :Speciallärares yrkesroll; samundervisning; coteaching; samplanering; co-planning; det professionella lärandet;

    Sammanfattning : Syfte: Speciallärarens arbetsuppgifter tenderar att i huvudsak vara reparativa och detförebyggande arbetet har fått ett allt för litet utrymme. Syftet med studien är attundersöka hur speciallärare genom samundervisning och samplanering kan bidramed sin kompetens och vara med och utveckla undervisning som främjar lärandethos eleverna samt hur speciallärare kan stödja det professionella lärandet. LÄS MER

  3. 3. Hur lärare i grundsärskola understödjer elevers läsutveckling: En multipel fallstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation; Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ulrika Johansson; Anna-Lena Grundström; [2020]
    Nyckelord :Läsutveckling; intellektuell funktionsnedsättning; läsförståelse; lässtrategier; läsundervisning;

    Sammanfattning : Att kunna läsa är viktigt i ett samhälle där information och kommunikation ofta sker genom skrift. Syftet med denna studie var att undersöka och belysa hur några lärare inom grundsärskolan, årskurs 7-9, understödjer elevers läsutveckling. Den teoretiska utgångspunkten grundar sig i Vygotskijs sociokulturella perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Lässtrategier för läsförståelse – En kunskapsöversikt om lässtrategiers användning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Zohra Dehqan; [2020]
    Nyckelord :kognitiv förmåga; läsförmåga; läsförståelse; läsprocess; lässtrategier; motivation; reciprocal teaching;

    Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt har syftet varit att få kunskaper om vad forskningen skriver om lässtrategier; vilka dessa är och hur de kan användas i undervisningssammanhang för ökad förståelse av olika typer av texter. Sammanlagt har 10 vetenskapliga artiklar studerats för att besvara frågeställningen till detta arbete. LÄS MER

  5. 5. Differentierad läsundervisning : Läsutveckling för alla elever?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV); Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Jonna Olsson; Johanna Mathisson; [2020]
    Nyckelord :Pedagogical differentiation; individualization; pedagogical inclusion; reading development.; Pedagogisk differentiering; individualisering; pedagogisk inkludering; läsutveckling.;

    Sammanfattning : Följande studie har som avsikt att belysa pedagogisk differentiering, pedagogisk inkludering, individualisering och läsundervisning samt desssamband. Avslutningsvis sammanförs begreppen för att visa hur de samspelar med varandra i ett sociokulturellt klassrum, där målet är att optimera elevernas läsutveckling. LÄS MER