Sökning: "läsupplevelse"

Visar resultat 11 - 15 av 80 uppsatser innehållade ordet läsupplevelse.

  1. 11. ”Vår lilla bubbla på bibblan” : En kvalitativ studie av Shared Reading med 12- och 13-åringar

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Tove Frankow Crivellaro; [2022]
    Nyckelord :Shared Reading; social läsning; bibliotek; barn; unga; multimodalitet;

    Sammanfattning : Enligt olika mätningar sjunker andelen barn och unga som läser skönlitteratur för sitt eget nöjes skull. Det har lett till en utbredd oro i samhället, eftersom en väl utvecklad läsförmåga anses vara en förutsättning för att fullt ut delta i det demokratiska samhället. LÄS MER

  2. 12. Kropp och knopp i gymnasieskolans svenskämne : Prövning av en didaktisk design i litteraturhistoria

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Hanna Nilsson; [2021]
    Nyckelord :History of literature; didactic design; embodied learning; design-based research; the Enlightenment period; multimodal perspective; reading experience; collaboration; Litteraturhistoria; didaktisk design; förkroppsligat lärande; litteraturdidaktik; multimodalt perspektiv; läsupplevelse; samverkan; praktiknära forskning;

    Sammanfattning : I en nära samverkan med yrkesverksamma svensklärare utreder och prövar föreliggande studie hur undervisningen i litteraturhistoria kan utvecklas i praktiken. Med utgångspunkt i elevers och svensklärares uttryckta erfarenheter av arbete med litteraturhistoriska texter konstrueras en didaktisk design. LÄS MER

  3. 13. Digital eller fysisk barnlitteratur? : Förskollärarens erfarenhet av digital och fysisk barnlitteratur som pedagogiskt verktyg

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johanna Sjögren; Jannika Svensson Bolander; [2021]
    Nyckelord :barnlitteratur; fysiska böcker; digitala böcker; läsupplevelse; högläsning;

    Sammanfattning : Studiens begynnelsepunkt är förskollärares resonemang kring digital och fysisk barnlitteratur i förskolan som pedagogiskt verktyg. I studien kommer vi beröra betydande ämnen gällande läsupplevelsen och valt att i resultatdelen och i diskussionen använda oss av rubrikerna läsupplevelse hemifrån, pedagogiska samtal i relation till barnlitteratur, läsmiljöns betydelse och fånga barns intresse. LÄS MER

  4. 14. Svaren på ytan av frågor på djupet : en multimodal analys av peritext på doktorsavhandlingars omslag

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Retorik

    Författare :Joanna Öhman; [2021]
    Nyckelord :retorik; stilistik; genre; paratext; doktorsavhandlingar; bokomslag; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : I den här kandidatuppsatsen utforskas peritexten på 19 humanvetenskapliga avhandlingar ur ett retoriskt perspektiv. Hur förmedlar bokomslaget genretillhörighet, information om verkets innehåll, om möjlig läsupplevelse och målgrupp? Analysen är hermeneutiskt grundad, och det teoretiska och metodologiska ramverket utgörs av prototypteori, stilistik, paratext enligt Gérard Genette, samt analys av visuell retorik. LÄS MER

  5. 15. Influence of Website Characteristics on Initial Trust in M-Commerce for Young Consumers

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Elin Forsberg; [2021]
    Nyckelord :M-commerce; Initial Trust; Website Characteristics; Case Study; Online Consumer Trust: User Interface Design; User Experience; Usability.;

    Sammanfattning : Lack of trust is argued to be one of the key reasons behind buyers’ reluctance to purchase online. In mobile commerce (m-commerce), gaining initial trust upon the first visit from prospective consumers highly depends on the design of the website. LÄS MER