Sökning: "läsupplevelse"

Visar resultat 16 - 20 av 80 uppsatser innehållade ordet läsupplevelse.

  1. 16. Language of the Book : Volume I–III Investigations of the conceptual and bodily experience of reading and making books

    Master-uppsats, Konstfack/Institutionen för design, inredningsarkitektur och visuell kommunikation (DIV)

    Författare :Kajsa Bornedal; [2021]
    Nyckelord :Book; storytelling; format; paper engineering; pop-up; Artist Book; analogue; paper; medium; communication; The medium is the massage; The medium is the message; reading experience; prototypes; book arts; narration; linear time; single voice; perspectives; McLuhan; Bok; bokhantverk; pop-up; narrativ; läsupplevelse; McLuhan; kommunikation;

    Sammanfattning : The project Language of the Book Volume I-III explores the conceptual and the bodily experience of reading and making books. The essay presents the development of Volume I: Narracube consisting of three storytelling prototypes. LÄS MER

  2. 17. Högläsning - det handlar inte bara om att läsa. : En kvantitativ studie om lärares kringaktiviteter och användning av högläsning i undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Kristin Forsström; Rebecca Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Bildstöd; Boksamtal; Högläsning; Lyssnandet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad, hur och varför lärarna använder sig av högläsning i sin undervisning, samt vilka kringaktiviteter som kan uppstå och varför. Lärarnas olika uppfattningar om högläsningsböckerna och de olika delarnas betydelse blir även en central faktor i undersökningen. LÄS MER

  3. 18. Tryckt barnlitteratur och digital barnlitteratur : Förskollärares erfarenheter kring barns läsupplevelser vid högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Helen Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :Digital children’s literature; read aloud; reading experiences; printed chil-dren’s literature; Digital barnlitteratur; högläsning; läsupplevelse; tryckt barnlitteratur;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ta reda på vilka erfarenheter utbildade förskollärare har av barns läsupplevelse vid högläsning av tryckt respektive digital barnlitteratur, samt vilka möjligheter och begränsningar förskollärarna anser att tryckt och digital barnlitteratur har. Metoden som används vid undersökningen är intervjuer som genomfördes med fem utbildade förskollärare. LÄS MER

  4. 19. Att känna igen och att känna till : En kvalitativ intervjustudie omyrkesverksamma svensklärares mål med och strategier för skönlitteraturundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Nilsson; [2021]
    Nyckelord :gymnasieskola; skönlitteratur; svenskämnet; undervisning; intervjustudie;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker (1) sex yrkesverksamma gymnasielärare i ämnet svenskas mål med skönlitteraturundervisningen, (2) samma lärares strategier för skönlitteraturundervisningen samt (3) vilken roll subjektiv kontra objektiv läsning spelar i deras skönlitteraturundervisning. Data har samlats in genom kvalitativa intervjuer med sex informanter från fem olika gymnasieskolor i Mellansverige. LÄS MER

  5. 20. Generationen som inte vill läsa — en modern myt?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Lynn Balheden; [2020-09-28]
    Nyckelord :Läsning; litteraturläsning; litteraturundervisning; läsundervisning; litteraturdidaktik; svenskämnet; högstadiet; läsmotivation; läslust; läsupplevelse; lästeorier; Self-determination Theory; SDT; Bildung; bildning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att utforska och beskriva högstadieelevers uppfattningar om läsning inom ramen för svenskämnet samt vilka faktorer som påverkar elevers läsmotivation. Tidigare forskning visar att ungas läsande minskar i rask takt och att allt fler av dem endast läser om de måste. LÄS MER