Sökning: "läsutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 500 uppsatser innehållade ordet läsutveckling.

  1. 1. Lärares uppfattning om en digital fonemiskt inriktad läsintervention för elever i särskolan som är i behov av AKK

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Anna-Charlotta Mark; Eva Inerot; [2021-08-10]
    Nyckelord :Fonemisk inlärning; särskola; intellektuell funktionsnedsättning; digital undervisning; tematisk analys; Phonemic learning; special needs education; intellectual disability; digital teaching; thematic analysis;

    Sammanfattning : The study’s aim was to investigate teachers’ perceptions of a digital phonemic intervention promoting reading development in special needs-students in need of Augmentative and Alternative and Communication (AAC). Four semi-structured dyad interviews with teachers were conducted. LÄS MER

  2. 2. Elevers och lärares tal om läsförmåga i alla ämnen – En jämförande intervjustudie

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Caroline Gustavsson; [2021-07-08]
    Nyckelord :Läsförmåga; läsförståelse; läsutveckling; läsvana; läsmotivation;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka om yngre elevers olika läsförmågor påverkar deras kunskapsinhämtning och prestationer i flera olika skolämnen. Studien utformades genom intervjuer med både elever och lärare för att belysa detta ur två olika perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Att erövra orden

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Emma Backstig; Janette Persson; [2021-06-21]
    Nyckelord :alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; läsinlärning; intellektuell funktionsnedsättning IF ; implementering;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur lärare i grundsärskolan uppfattade en digital förståelsebaserad intervention för att främja läsutveckling och kommunikation hos elever som är i behov av AKK samt att ta reda på vilka faktorer som lärarna uppfattade påverkar dessa elevers läsutveckling och kommunikation. Studien är ett delprojekt inom forskningsprojektet KomLoss. LÄS MER

  4. 4. Intensiv lästräning i grundsärskola och grundskola : -En interventionsstudie med lästräningsmaterialet WIP.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Viktoria Rydin; Ida Hygren; [2021]
    Nyckelord :Grundskola; Grundsärskola; Interventionsstudie; Läsförståelse; Lästräning; Lässvårigheter; Motivation; Ordavkodning; Simple View of reading; Single subjektdesign; Wolff intensivprogram WIP .;

    Sammanfattning : Interventionsstudien syftade till att undersökta hur lästräningsmaterialet Wolff intensivprogram(WIP), påverkade ordavkodningsförmåga och läsförståelse hos elever i olika åldrar och med olikatyper av lässvårigheter i grundsärskola och grundskola. Studien syftade också till att undersöka hurmaterialet upplevdes av eleverna. LÄS MER

  5. 5. Lärares syn på läsläxa : som en del av lågstadieelevers lästräning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Helena Lindbladh; Nelly Bärgård Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Läsläxa; läsutveckling; mängdträning; återkoppling;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur lärare resonerar kring läsläxor. Den härstudien lägger stor vikt kring vilka uppfattningar lärare har om läsläxor i tidiga skolåren. LÄS MER