Sökning: "läsvana"

Visar resultat 16 - 20 av 25 uppsatser innehållade ordet läsvana.

  1. 16. Vad väcker läslust hos elever? : En intervjubaserad studie med läsvana elever i en årskurs 4

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nadia Lopez Becerra; [2012]
    Nyckelord :Läslust; elever; positiv känsla; böcker litteratur; arbetsmetoder;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att identifiera vilka faktorer som kan påverka elevens läsvanor och synliggöra vad som väcker läslust hos elever som regelbundet läser böcker på sin fritid. Vid genomförande av undersökningen deltog sex läsvana elever i årskurs 4 samt deras klasslärare. LÄS MER

  2. 17. Pojkars läsvanor - en jämförande studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ulrika Josefsson; [2011]
    Nyckelord :fritidsläsning; gymnasieval; insntällning till läsning; läsbakgrund; läsvana;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka ett antal pojkars läsvana, läsbakgrund och inställning till läsning för att få en bild av i vilken utsträckning dessa faktorer påverkar deras val av gymnasieprogram. Den undersökningsmetod som använts i arbetet är en kvantitativ enkätundersökning och resultatet baseras på 78 enkätsvar från pojkar som går första året på gymnasiets studie- och yrkesförberedande program. LÄS MER

  3. 18. Integrerad läs- och skrivundervisning : En studie om tre gymnasieelevers litterära kompetens i kursen Litterär gestaltning

    Kandidat-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Jessika Hartikainen; [2010]
    Nyckelord :Svenskämnet; Litterär gestaltning; skönlitteraturläsning; litterärt skrivande; litterära föreställningsvärldar; litterär kompetens;

    Sammanfattning : I uppsatsen studeras tre elevers litterära kompetens utifrån sambanden mellan läsning av skönlitteratur och eget litterärt skrivande inom gymnasiekursen Litterär gestaltning. Enligt kursplanen i svenska, i Lpf 94, ska undervisningen behandla språk och litteratur som två samspelande aspekter i en helhetssyn. LÄS MER

  4. 19. Läsning, viktigt i barns utveckling : en jämförelse av barns läsvanor under en tioårsperiod

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Anna Molin; Emelie Larsson; [2009]
    Nyckelord :Läsvanor; barn; utveckling;

    Sammanfattning : Bakgrund: Läsning handlar inte bara om att klara av att läsa en skönlitterär bok. Läsningen har en viktig roll inom alla skolans ämnen och är en viktig del genom hela livet för att kunna delta och fungera väl i vårt samhälle. Debatter runt barns läsning och läsvanor är ständigt återkommande. LÄS MER

  5. 20. ”Det är en dikt fast på ett annat sätt” - om undervisningsförsök med olika modeller för textsamtal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Madeleine Bengtsson; Kristian Johannesson; [2009]
    Nyckelord :textsamtal; boksamtal; litteraturundervisning; språkutveckling; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att genomföra och utvärdera samtal om texter utifrån två olika modeller som skapats utifrån idéer från Aidan Chambers och Ellin Oliver Keene/Susan Zimmerman. Då exemplen i dessa modeller ofta är samtal med yngre barn som dessutom är ytterst verbala och uppvisar en mycket god läsvana har vi valt att fokusera på lite äldre elever med större variation av läsvana. LÄS MER