Sökning: "läsvana"

Visar resultat 21 - 25 av 25 uppsatser innehållade ordet läsvana.

  1. 21. Lärares och elevers syn på litteraturval i kursen Svenska B

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Inga-Karin Andersson; Mirjam Nyberg; [2007]
    Nyckelord :litteraturval; gymnasieskola; kanon; svensklärare;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka vilken litteratur som används i B-kursen i svenska i två olika klasser på två nationella gymnasieprogram. Hur motiverar lärarna sitt litteraturval och hur upplever eleverna detta val? Vi använder oss av kvalitativa intervjuer och triangulering som metod då vi intervjuar lärare och elever. LÄS MER

  2. 22. Likvärdighet i litteraturundervisning

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Alan Nalulai; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte:Studiens övergripande syfte är att visa om en likvärdig undervisning ilitteraturundervisning förekommer mellan två skolor med olikasocioekonomiska förutsättningar. Två skolor ställdes mot varandra ochen jämförelse av de respektive villkoren som möts av elevernaangående litteraturundervisning har gjorts. Övriga faktorer som t.ex. LÄS MER

  3. 23. Arbetsminnets betydelse för förmågan att minnas nya ord i kontext hos gymnasieelever i år 2 och 3

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Suvi Karjalainen; Eleonora Ling; Terese Nystedt; [2006]
    Nyckelord :Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Flera undersökningar har visat att arbetsminnet spelar en stor roll vid problemlösning, språkförståelse och långtidsinlärning. Eftersom den mesta forskningen hittills har gjorts på barn var vårt syfte att testa unga vuxna, vilket här innebär gymnasieelever i år 2 och 3. Testpersonerna var från 17:4 till 20:1 år. LÄS MER

  4. 24. DUVAN™ Dyslexiscreening för Ungdomar och Vuxna. Utvärdering av testet i årskurs 9™

    Master-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Erika Lemaire; Helena Sahlander; [2005]
    Nyckelord :Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : DUVAN™ är en screeningundersökning som används på gymnasiet och komvux för att ta reda på vilka elever som behöver hjälp med läsning och skrivning. Konstruktörerna Ingvar Lundberg och Ulrika Wolff har utformat testet utifrån den fonologiska hypotesen och med sina sex delprov kartlägger det elevernas fonologiska förmågor. LÄS MER

  5. 25. Myter bland magiker och mugglare - en studie av Harry Potter-böckerna ur C. G. Jungs perspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Institutionen för globala politiska studier (GPS)

    Författare :Annika Sandström; [2003]
    Nyckelord :Carl Gustav Jung; Harry Potter; J.K Rowling; myter; symboler; arketyper; undermedvetna; motsatser; kollektivt omedvetna;

    Sammanfattning : Vi vuxna känner igen en hel del schablonbilder i Harry Potter-böckerna; vi har stött på namnen och företeelserna förut i myter, religion och i symbolvärlden. Men de yngre läsarna med föga eller ingen tidigare läsvana, som troligtvis aldrig har stött på ”de gamla litterära motiven” tidigare, attraheras ändå av böckerna. LÄS MER