Sökning: "läsvana"
Visar resultat 21 - 25 av 25 uppsatser innehållade ordet läsvana.
21. Lärares och elevers syn på litteraturval i kursen Svenska B
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka vilken litteratur som används i B-kursen i svenska i två olika klasser på två nationella gymnasieprogram. Hur motiverar lärarna sitt litteraturval och hur upplever eleverna detta val? Vi använder oss av kvalitativa intervjuer och triangulering som metod då vi intervjuar lärare och elever. LÄS MER
22. Likvärdighet i litteraturundervisning
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syfte:Studiens övergripande syfte är att visa om en likvärdig undervisning ilitteraturundervisning förekommer mellan två skolor med olikasocioekonomiska förutsättningar. Två skolor ställdes mot varandra ochen jämförelse av de respektive villkoren som möts av elevernaangående litteraturundervisning har gjorts. Övriga faktorer som t.ex. LÄS MER
23. Arbetsminnets betydelse för förmågan att minnas nya ord i kontext hos gymnasieelever i år 2 och 3
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Flera undersökningar har visat att arbetsminnet spelar en stor roll vid problemlösning, språkförståelse och långtidsinlärning. Eftersom den mesta forskningen hittills har gjorts på barn var vårt syfte att testa unga vuxna, vilket här innebär gymnasieelever i år 2 och 3. Testpersonerna var från 17:4 till 20:1 år. LÄS MER
24. DUVAN™ Dyslexiscreening för Ungdomar och Vuxna. Utvärdering av testet i årskurs 9™
Master-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : DUVAN™ är en screeningundersökning som används på gymnasiet och komvux för att ta reda på vilka elever som behöver hjälp med läsning och skrivning. Konstruktörerna Ingvar Lundberg och Ulrika Wolff har utformat testet utifrån den fonologiska hypotesen och med sina sex delprov kartlägger det elevernas fonologiska förmågor. LÄS MER
25. Myter bland magiker och mugglare - en studie av Harry Potter-böckerna ur C. G. Jungs perspektiv
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Institutionen för globala politiska studier (GPS)Sammanfattning : Vi vuxna känner igen en hel del schablonbilder i Harry Potter-böckerna; vi har stött på namnen och företeelserna förut i myter, religion och i symbolvärlden. Men de yngre läsarna med föga eller ingen tidigare läsvana, som troligtvis aldrig har stött på ”de gamla litterära motiven” tidigare, attraheras ändå av böckerna. LÄS MER