Sökning: "läsvanor skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 63 uppsatser innehållade orden läsvanor skolan.

  1. 1. Elevers motivation till läsning i den digitaliserade skolan : En kvalitativ och kvantitativ undersökning utifrån ett elevperspektiv och ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Emelie Roslund; Malin Sandin; [2022]
    Nyckelord :Motivation; läsförståelse; gymnasieskolan; lärarperspektiv; elevperspektiv; styrdokument; digitala resurser; läsvanor; digital läsning och analog läsning;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt grundar sig mot bakgrunden till den svenska digitaliserade skolan och elevers motivation till läsning. Elevers läsförståelse är viktig inom alla skolämnen, men framför allt inom svenskämnet. Svensklärarens motivationsfrämjande undervisning kan ses som ett verktyg för att utveckla läsförståelsen. LÄS MER

  2. 2. Gymnasieelevers förändrade läsvanor : En fenomenografisk studie av lärares upplevelser av elevers förändrade läsvanor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Rickard Trombati; [2022]
    Nyckelord :skönlitteratur; GY11; svenskämnet; läsning; läsvanor; litteraturundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur gymnasielärare i svenska upplever gymnasieeleversförändrade läsvanor gällande läsning av skönlitteratur i skolan och på fritiden. Studien utgårpåverkansfaktorerna den tekniska utvecklingen, läroplan- och betygsreform samt lärarenslärarutbildning. LÄS MER

  3. 3. ”Jag brukar läsa undertexter om jag inte hör vad de säger” : En studie om barns läsvanor på fritiden i det digitaliserade samhället

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Therese Kreku; [2022]
    Nyckelord :Reading habits; reading comprehension; language development; digitalisation; social media; video games; young learners; Läsvanor; läsutveckling; språkutveckling; digitalisering; sociala medier; dataspel; yngre elever;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte är att undersöka yngre barns fritidsläsning med målet att generera kunskap kring vilken kontakt yngre generationer har med skriftspråket idag. Tesen som denna studie utgår ifrån är att skolan behöver ökade insikter i elevers läsvanor eftersom det finns oroväckande trender som visar på att barn generellt läser allt mindre på grund av digitaliseringen. LÄS MER

  4. 4. Elevers inre- och yttre motivation till läsning : En kvalitativ studie om elevers motivation till läsning i årskurs 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jessica Ekstrand; Johanna Johansson; Sara Malm; [2022]
    Nyckelord :Inre motivation; yttre motivation; extern reglering; introjektion; integration; identifikation; autonom; drivkraft; skola; elever; läsning; motivation till läsning; SDT och faktorer;

    Sammanfattning : Forskning visar på problematik rörande elevers läsvanor, vilket påverkar motivationen till läsning i skolan. Den enskilda läsningen förekommer olika mycket beroende på vilken skola som undersöks, trots att alla skolor ska arbeta för en lust till att lära. Mycket beror på elevers motivation till en handling, i detta fall läsning. LÄS MER

  5. 5. Detta gör vi för att lära oss! : En kvalitativ undersökning om det läsfrämjande arbetet i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Markus Jonsmeden; Johan Persson; [2022]
    Nyckelord :Delaktighet; det vidgade textbegreppet; didaktik; läsfrämjande; läsförståelse; läslust; läsmotivation; lässtrategier; läsvanor; samarbete;

    Sammanfattning : Eftersom ungdomars läsvanor har ändrats över tid har vi valt att undersöka hur lärare talar om det läsfrämjande arbetet i skolan samt vilka faktorer som påverkar arbetet. Syftet med vårt examensarbete är att utveckla förståelsen för hur svensklärare ser på det läsfrämjande arbetet i grundskolan. LÄS MER