Sökning: "läsvila i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden läsvila i förskolan.

  1. 1. ”De barnen har ju ett stort försprång och där måste vi bli bättre på att utjämna det här försprånget. Där har vi en jätteviktig roll” : Högläsning som språkutvecklande aktivitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Linda Hollin; Malin Kihlström; [2023]
    Nyckelord :nterest; language development; reading aloud; reading rest; Högläsning; intresse; läsvila; språkutveckling;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to compare whether childcare workers' and preschool teachers' perceptions of the phenomenon of reading aloud differ. A qualitative method in the form of semi-structured interviews with childcare workers' and preschool teachers' was used to collect empirical data for the study. LÄS MER

  2. 2. Låt oss berätta : En kvalitativ intervjustudie med förskollärare om deras syn på högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Olivia Axellie; Rebecca Kleist; [2023]
    Nyckelord :språkutveckling; högläsning; förskollärare;

    Sammanfattning : Bakgrund: Studien handlar om vikten av högläsning för barns språkutveckling och deras förmåga att anpassa sig till omvärlden. Olika författare påpekar olika saker om högläsningens betydelse för barn och deras språkutveckling. LÄS MER

  3. 3. Högläsning – ett tillfälle för vila eller samtal? : En studie om högläsningens roll på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Caroline Norgren; Karin Sjölin; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; läsvila; boksamtal; förskollärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att skaffa kunskap om förskollärares olika uppfattningar kring användandet av högläsning för att främja barns utveckling och lärande. I bakgrunden redogörs högläsningens betydelse för barns språkutveckling. Därefter lyfts tidigare forskning om högläsning i svensk förskola. LÄS MER

  4. 4. Högläsning i förskolan : förskollärares beskrivningar om användandet av högläsning och barns lärande därigenom

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Matilda Persson; Heidi Högberg; [2023]
    Nyckelord :högläsning; förskollärare; förskola; lärande; språkutveckling;

    Sammanfattning : Denna studies utgångspunkt är förskollärares tillämpning av högläsning i verksamheten och vilken betydelse de anser att högläsningen har för barns utveckling och lärande. Då högläsning kan ses som ett socialt sammanhang tar studien utgångspunkt i en sociokulturell lärandeteori. LÄS MER

  5. 5. Hjälpande eller stjälpande? : En kvantitativ undersökning om användningen av lärplattan i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Robin Hagström; Albin Thelander; [2022]
    Nyckelord :Digitala verktyg; sociokulturellt perspektiv; enkät; förskollärare; barnskötare;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka hur pedagoger använder sig av det digitala verktyget lärplattan i det vardagliga pedagogiska arbetet i förskolan. Studien syftar även till att undersöka hur de två yrkesgrupperna barnskötare och förskollärares uppfattningar skiljer sig åt, samt om inställning påverkar pedagogers användning av verktyget. LÄS MER