Sökning: "lät SVENSKA"

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden lät SVENSKA.

  1. 1. The Influence and Potential Use of Values in Swedish Forestry - From the perspective of private forest owners and interactive methods

    Master-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Sofia Nyrell; [2023]
    Nyckelord :IPBES value typology; relational values; private forest owners; Swedish forestry; climate mitigation; biodiversity conservation; ecosystem services; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : The starting point of this study is the perspective of Swedish private forest owners. From that point of view, I aimed to discover the possible influences of values on climate mitigation and biodiversity in Swedish forests. LÄS MER

  2. 2. Sverige tar taktpinnen med införandet av tacklingar i damishockeyn : En kvalitativ studie om spelares inställning till införandet av tacklingar inom svensk damishockey

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanik

    Författare :Anton Kilander; Elise Forsman Jansson; [2023]
    Nyckelord :tränarlänkishockey;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Denna studie har som syfte att undersöka SDHL spelares inställning till införandet avtacklingar inom svensk damishockey. Vad är spelarnas inställning till införandet av tacklingar inom svenska damishockey? Metod En kvalitativ metod användes för insamlandet av data där 6 intervjuer genomfördes. LÄS MER

  3. 3. "Mången god föreställning hade där gifvits" : En teaterhistorisk undersökning av Kristinehamns teaterverksamhet under det långa 1800-talet.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Marcus Andersson; [2022]
    Nyckelord :theatre; theatre history; theatrical establishment; local history; play; plays; teatre companies; 19th century theatre; the long 19th century; Kristinehamn; Sweden; shows; teater; teaterhistoria; teaterverksamhet; lokalhistoria; pjäs; pjäser; teatersällskap; 1800-talsteater; det långa 1800-talet; Kristinehamn; föreställning;

    Sammanfattning : This thesis addresses the theatrical establishment in Kristinehamn during the long 19th century, with notable focus between the years 1835-1902. The thesis seeks to identify an overall picture of the theatrical influence in the city through an understanding of theatrical occurrences during the chosen timeline. LÄS MER

  4. 4. När statskassan väger tyngre än människovärdet – Det svenska deltagandet i den transatlantiska slavhandeln från slutet på 1700-talet till mitten på 1800-talet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Fatma Chahrour; [2022]
    Nyckelord :Legal history; Slave trade; Slavery; Transatlantic slave trade; Sweden; S:t Barthélemy; Rättshistoria; Slavhandel; Slaveri; Transatlantiska slavhandeln; Sverige; Law and Political Science;

    Sammanfattning : This essay aims to examine and analyze the discussions of the Swedish participation in the transatlantic slave trade at the end of the 18th century and the debate concerning the abolishment of the Swedish slave trade and slavery in the middle of the 19th century. To examine this topic, a legal historical method with an analytical element will be used. LÄS MER

  5. 5. Gamla hundar kan lära barn att sitta : En kvantitativ och kvalitativ analys av hur levande djur i förskolans verksamhet motiveras och organiseras

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Felicia Andersson; Linda Lindgren; [2021]
    Nyckelord :Didaktik; Förskola; Enkät; Tematisk textanalys; Posthumanism; Djur.; Dyr; Barnehage;

    Sammanfattning : Djur som kunskapsområde har en plats i förskolan och uppmärksammas i förskolans läroplan; varje barn ska ges förutsättning att utveckla kunskaper om djur och natur. Syftet med vår studie var att öka kunskapen om hur förskolans pedagoger motiverar inkludering av levande djur i förskolans verksamhet och i den didaktiska planeringen. LÄS MER