Sökning: "lätt svenska svenska författare"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden lätt svenska svenska författare.
1. Är lättläst alltid så lätt att läsa? : En systematisk litteraturstudie om den lättlästa skönlitteraturens påverkan på elevens läsutveckling samt dess förtjänster och utmaningar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/SvenskaSammanfattning : Är lättläst skönlitteratur till hjälp för elever och lärare i dagens klassrum på högstadiet? Med PISA-undersökningarnas försämrade resultat i åtanke undersöker den systematiska litteraturstudien 15 olika forskningar samt uttalanden från bland annat förlag och författare bakom lättläst skönlitteratur. I underlaget för litteraturstudien undersöks vad forskningen säger om läsundervisning och studierna försöker finna hur det påverkar elevernas läsutveckling. LÄS MER
2. Att översätta tempus från spanska: Tempusväxling och utmaningen att översätta perfekt i tre spanska noveller
Magister-uppsats, Lunds universitet/ÖversättarutbildningenSammanfattning : Denna uppsats grundar sig på en översättning av tre noveller ur den spanska författaren Lucas Ruiz’ novellsamling El esquiador de fondo (2014). Uppsatsens syfte är att analysera översättningen och bruket av tempus i källtexten. Först i uppsatsen görs en analys av källtexten med hjälp av Hellspong & Ledin (1997). LÄS MER
3. "Det går upp, det går ner, det står aldrig still" : En kvalitativ litteraturstudie om kvinnors erfarenheter av att leva med bipolär sjukdom
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)Sammanfattning : Background: Bipolar disorder is a demanding illness to live with. Triggers are a mixture of heredity and environment. The disease is divided into two types, 1 and 2. Type 1 is characterized by episodes of depression and mania and type 2 of hypomania and depression. LÄS MER
4. Att välja rätt är inte lätt
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/SvenskaSammanfattning : Syftet med och utgångspunkten för denna uppsats var att undersöka gymnasielärares resonemang om urval av skönlitteratur till undervisningen i Svenska 1 och Svenska 2. De två frågeställningar som undersöktes och besvarades handlar dels om vilka didaktiska överväganden som lärare gör i samband med litteratururvalet, dels om hur lärarna uppfattar de delar av svenskämnets styrdokument som rör läsning och arbete med skönlitteratur. LÄS MER
5. Most schools teach you how to move around it but… Neuropedagogik– vad, hur och varför?
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Abstract Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01 Titel: Most schools teach you how to move around it but…Neuropedagogik– vad, hur och varför? Författare: Caroline Bandgren och Emelie Möller Termin och år: Vårterminen 2014 Kursansvarig institution: Institutionen för pedagogik och didaktik vid Göteborgs Universi-tet Handledare: Ulla Berglindh Examinator: Anna-Lena Lilliestam Rapportnummer: Vt14-2910-122 Nyckelord: Neuropedagogik, neuroplasticitet, inlärningssvårigheter, elever i behov av särskilt stöd, Eaton Arrowsmith School, lärandeteorier Syfte: Syftet med denna uppsats är att öka kunskapen om neuropedagogik och varför det är positivt att använda sig av i arbetet med elever i behov av särskilt stöd. Det är en litteraturbaserad uppsats som har grunden i en studie gjord på en skola i Kanada. LÄS MER