Sökning: "läxa som metod"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden läxa som metod.

  1. 1. Läxor och tidig läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Anna Bäcklund; [2023]
    Nyckelord :Läxa; Läsläxa; Tidig läsutveckling; Läsförståelse;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten är en fördjupning i de didaktiska aspekterna av läxor i förhållande till barns tidiga läsutveckling och utgår från frågeställningar om vilka skäl det finns för att använda läxor som metod i tidig läsundervisning, vilka positiva eller negativa konsekvenser som är förknippade med att använda läxor samt hur läxor kan utformas för att stödja barns tidiga läsutveckling. Metoden är en systematisk litteratursökning i databaserna SwePub, ERC och ERIC. LÄS MER

  2. 2. Ordinlärning i förberedelseklass i skolår 7 – 9. En jämförande studie av inlärning av svenska ord via översättning till modersmålet, bilder eller förklaringar på svenska

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Marie Elisabeth Hansson; [2021-09-02]
    Nyckelord :ordinlärning; produktivt ordförråd; högfrekventa ord;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka om nyanlända högstadieelevers ordinlärning gynnas om orden översätts till modersmålet, visas på bild eller förklaras på svenska. Detta har undersökts genom att åtta elever i en förberedelseklass i skolår 7-9 under nio veckor fått femton svenska ord i läxa per vecka, vilka förhörts skriftligt. LÄS MER

  3. 3. LÄRARES FÖRVÄNTNINGAR PÅ LÄXOR Det uttalade och det outtalade – en studie av lärares förväntningar på läxor

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Fredrik Nyström; [2020-01-07]
    Nyckelord :Läxor; inlärning; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsens syfte var att undersöka lärares syften och förväntningar på läxor. Fråge-ställningarna var vilka förväntningar lärare kunde uttrycka kring området läxor samt att undersöka om läxan kunde vara ett redskap för att förmedla andra budskap, främst till eleverna, men också i en vidare mening. LÄS MER

  4. 4. Lärares uppfattningar och arbetssätt kring läxor i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Martina Westling; [2020]
    Nyckelord :läxa; läxor; läxhjälp; likvärdig skola; lärandeeffekt; individualisering; hem-förhållanden; årskurs 1;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka lärares syn på läxor och synliggöra lärares arbets- och förhållningssätt till läxor i årskurs 1. Avsikten är att skapa förståelse för varia­tioner i åsikter om läxor och nyansera den pågående debatten. LÄS MER

  5. 5. Bidrar matematikläxan till elevens matematiska kunskapsutveckling? : En intervjustudie om matematiklärares uppfattningar av matematikläxans möjligheter att hjälpa eleverna till en god matematisk kunskapsutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Joel Källströmer; [2019]
    Nyckelord :Mathematics homework; teaching methods; läxa; matematikläxa; undervisningsmetod; Mathematics homework; teaching methods; läxa; matematikläxa; undervisningsmetod;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på om och i så fall hur yrkesverksamma matematiklärare inom årskurserna 4-6 uppfattar att matematikläxan bidrar till elevernas kunskapsutveckling. För att få svar på studiens frågeställning använde jag mig av en kvalitativ metod i form av en halvstrukturerad intervju. LÄS MER