Sökning: "läxan"

Visar resultat 1 - 5 av 123 uppsatser innehållade ordet läxan.

  1. 1. Sömnrelaterade beteenden hos elever i gymnasieskolan kan påverkas av arbete med den mentala tallriksmodellen inom ramen för idrott och hälsa i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Matilda Wikander; [2024]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; mental hälsa; mentala tallriksmodellen; mentalt välbefinnande; livskvalitet; sömn; hälsa; BBQ; SRBQ;

    Sammanfattning : Ungdomars mentala hälsa har blivit sämre och orsakerna är inte klarlagda, även om försämringarna sammanfaller med digitaliseringen av samhället, smartphones och mer stillasittande. Skolan har ett ansvar att lära sina elever om hälsa och hur livsstilen kan påverka måendet och det finns mer att göra på området där ämnet idrott och hälsa har en stor roll. LÄS MER

  2. 2. "Läxan ska inte vara obligatorisk, utan det måste vara styrt av behovet" : En studie om lärares uppfattningar om läxors inverkan på lärandet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Behiye Aslan Abrahim; Azadeh Sargeran; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Coronapandemin, kriget i Ukraina och den svenska elkrisen. Har vi lärt oss av läxan? : En enkätstudie om hur de tre senaste årens risker och kriser påverkat olika grupper av individers förståelse för hemberedskap i Sverige

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Sebastian Stävhag; Tone Blom; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Lågstadielärares syn på läxor inom matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Josefin Sjöland; Emilia Westberg; [2023]
    Nyckelord :lågstadiet; lärares syn; matematik; matematikläxa; syfte;

    Sammanfattning : Det här arbetet handlar om begreppet läxor inom matematikundervisningen och innehåller en sammanställning av några lärares syn på läxor. Det vi ville undersöka är hur lärare definierar begreppet läxa, vad lärare vill uppnå med läxor, hur läxorna är utformade samt om vårdnadshavare förväntas hjälpa till. LÄS MER

  5. 5. ”Jag har inte gjort läxan” : En studie av den didaktiska interaktionen mellan lärare och elev i enskild pianoundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Marcus Wämmerfors; [2023]
    Nyckelord :Pianoundervisning; instrumentalundervisning; designteori; socialsemiotik; interaktion;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att bilda kunskap om interaktionen mellan lärare och elev i den enskilda pianoundervisningen i eftergymnasial utbildning. Utifrån detta syfte söker jag svara på frågeställningarna: Vad karaktäriserar den didaktiska interaktionen mellan lärare och elev i den enskilda pianoundervisningen i eftergymnasial utbildning? På vilket sätt designar lärare och elev innehållet i undervisningssituationen i den enskilda pianoundervisningen? Studien är av kvalitativ art och har genomförts genom observationer med videokamera som metod. LÄS MER