Sökning: "läxor c uppsats"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden läxor c uppsats.

  1. 1. Effektiv ordinlärning med suggestopedimetoden: det affektiva filtrets påverkan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

    Författare :Annette Gyllander; [2011]
    Nyckelord :suggestopedi; ordinlärning; det affektiva filtret; Lozanov; Krashen; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka om suggestopedimetoden med dess fokus på glädje och avspänning, frigörandet av hjärnkapacitet och ett tryggt inlärningsklimat leder till framgång i ordinlärning i ett andraspråk. Som utgångspunkt finns Krashens teori om att ett lågt affektivt filter och ordinlärning har ett samband. LÄS MER

  2. 2. ”Jag vill ha betyg i C sen stanna." : Fem andraspråksinlärares syn på vad som motiverar dem eller inte motiverar dem att studera vidare

    Kandidat-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Anna Bresche; [2011]
    Nyckelord :Analfabetism; litteracitet; motivation och sfi;

    Sammanfattning : Denna uppsats har till syfte att beskriva hur enskilda andraspråksinlärare utan tidigare skolbakgrund från hemlandet upplever sin studiesituation och vad som motiverar dem till fortsatta studier. Mina frågor handlar om hur de ser på behovet av litteracitet, vilka mål de har med sina studier och hur de ser på förutsättningarna att lyckas. LÄS MER

  3. 3. Läxans betydelse i undervisningen : En intervjustudie av pedagogers uppfattningar

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Madelene Ekbom; Ulrika Johansson; [2008]
    Nyckelord :Läxa;

    Sammanfattning : Abstract I denna c-uppsats har vi studerat vilka betydelser läxor kan ha i skolan utifrån en intervjustudie av fem pedagogers uppfattningar. Vi har gjort en kvalitativ intervjustudie och en litteraturstudie som står i relation till den kvalitativa intervjustudien. LÄS MER

  4. 4. Motivation och läxläsning. En undersökning ur ett elevperspektiv

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Linda Larsson; Helena Samefors; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningarDenna uppsats syftar till att undersöka vad det är som motiverar elever i åk 8 att göra sina läxor. Följandefrågeställningar har formulerats:Vad är det som motiverar elever i åk 8 att göra sina läxor?Hur ser elever på läxor och läxläsning?Finns det läxor som prioriteras och i så fall varför?Vilken inverkan har elevernas omgivning på deras motivation?Metod och materialDenna uppsats bygger på en kvalitativ studie i form av intervjuer. LÄS MER