Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 77 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Korrelationen mellan föräldrars stöttning i matematikläxor och elevers kunskapsutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Kunskapsöversikten är skriven med syftet att ta reda på om det är rimligt att begära att samtliga elever ska ha läxa i matematik oberoende av deras hemsituation. Arbetet utgår från hur föräldrars involverande i läxor i hemmet påverkar elevers kunskapsutveckling. LÄS MER
2. Lärande i utmanande föräldraroller : om föräldrars lärande i föräldrautbildningar
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Behavoral Parental Training, BPT, är en stödinsats där föräldrar till barn som ofta hamnar i konflikter lär sig strategier som minskar både föräldrars stress och barnens risk för sociala problem. Denna uppsats frågar vilka kvalitéer som kännetecknar föräldrarnas lärande genom BPT och vill därför studera, beskriva och förstå detta lärande. LÄS MER
3. Läxor i matematikundervisning : hur samverkar elever, föräldrar och lärare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Syftet för detta arbete är att undersöka relationer mellan matematikundervisning och matematikläxor i högstadiet. Litteraturstudien ska besvara vilken betydelse matematikläxor har för elever, föräldrar och lärare. LÄS MER
4. Matematikläxa med föräldraengagemang : Fallstudie i årskurs 1
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktikSammanfattning : Den här interventionsstudien undersöker möjligheter att med en förändrad matematikläxa ge fler barn möjlighet till lärande i hemmets kontext. En tradtitionell läxa byts ut till en informell matematikläxa som bygger på föräldraengagemang. Läxor är ett sätt att samarbeta mellan skola och hem. LÄS MER
5. Läxor och likvärdighet – Lärares resonemang om läxor i relation till elevers olika förutsättningar
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Föreliggande studie undersöker fyra lärares resonemang om läxor i förhållande till elevers olika förutsättningar samt hur dessa kommer till uttryck i praktiken. Läxor regleras inte inom skolans styrdokument, vilket innebär att varje enskild lärare står inför valet om och hur läxor ska användas. LÄS MER