Sökning: "läxor lärare"
Visar resultat 1 - 5 av 206 uppsatser innehållade orden läxor lärare.
1. Hemläxor för flerspråkiga elever i ämnet svenska : En intervjustudie med sex lärare i årskurs 4-6
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Studiens syfte är dels att undersöka hur lärare och skolor arbetar med hemläxor i ämnet svenska för flerspråkiga elever i årskurs 4–6, dels att tolka hur arbetet med hemläxor förhåller sig till sociokulturell teori. Materialet är insamlat med semistrukturerade intervjuer med sex grundskollärare och därefter analyserats utefter innehållet. LÄS MER
2. Läxor i lärandet, är det likvärdigt? : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om och erfarenheter av läxor i matematik och svenska i årskurserna 4-6 då lärarnas uppdrag är att erbjuda en likvärdig utbildning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie undersöker verksamma lärares uppfattningar om och erfarenheter av läxor i årskurserna 4-6 i ämnena matematik och svenska. Då lärare själva väljer hur de ska arbeta med läxor kan detta bli problematiskt då utbildningen inte blir likvärdig. LÄS MER
3. Läxor eller inte läxor i modersmålsundervisningen? : En enkätundersökning av fyrtio lärares erfarenheter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Läroplanen innehåller ingen uttalad åsikt gällande hemläxor, trots att skolorna oftast använder detta arbetssätt. Lärare tar avstamp i läroplanen för att organisera arbetet och använder olika strategier till exempel hemläxor, för att elever ska nå sina mål. LÄS MER
4. Läsinlärning och läsläxor ur ett likvärdighetsperspektiv : En kvalitativ analys om hur fem F-3-lärare, fem vårdnadshavare och tio elever beskriver läsläxor
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : En kvalitativ analys om hur F-3-lärare beskriver hur läsläxor används som en del av läsinlärningen, hur de motiveras och följs upp samt hur de uppfattas och beskrivs av vårdnadshavare och elever. Uppsatsen syftar till att undersöka hur lärare arbetar med läsläxor som en del av läsinlärningen samt hur de motiverar, informerar om och genomför läsläxor. LÄS MER
5. Lågstadielärares syn på läxor inom matematikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Det här arbetet handlar om begreppet läxor inom matematikundervisningen och innehåller en sammanställning av några lärares syn på läxor. Det vi ville undersöka är hur lärare definierar begreppet läxa, vad lärare vill uppnå med läxor, hur läxorna är utformade samt om vårdnadshavare förväntas hjälpa till. LÄS MER