Sökning: "läxorna"

Visar resultat 1 - 5 av 80 uppsatser innehållade ordet läxorna.

  1. 1. Hemläxor för flerspråkiga elever i ämnet svenska : En intervjustudie med sex lärare i årskurs 4-6

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Isabella Rinca; Vlora Feka; [2024]
    Nyckelord :Homework; multilingualism; translanguaging; teacher; elementary school; language; Hemläxor; flerspråkighet; transspråkande; lärare; grundskola; språk;

    Sammanfattning : Studiens syfte är dels att undersöka hur lärare och skolor arbetar med hemläxor i ämnet svenska för flerspråkiga elever i årskurs 4–6, dels att tolka hur arbetet med hemläxor förhåller sig till sociokulturell teori. Materialet är insamlat med semistrukturerade intervjuer med sex grundskollärare och därefter analyserats utefter innehållet. LÄS MER

  2. 2. Lågstadielärares syn på läxor inom matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Josefin Sjöland; Emilia Westberg; [2023]
    Nyckelord :lågstadiet; lärares syn; matematik; matematikläxa; syfte;

    Sammanfattning : Det här arbetet handlar om begreppet läxor inom matematikundervisningen och innehåller en sammanställning av några lärares syn på läxor. Det vi ville undersöka är hur lärare definierar begreppet läxa, vad lärare vill uppnå med läxor, hur läxorna är utformade samt om vårdnadshavare förväntas hjälpa till. LÄS MER

  3. 3. Matematikläxor på lågstadiet och lärares tankesätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Johanna Söderlund; [2022]
    Nyckelord :Dynamiskt tankesätt; lågstadiet; läxor; matematik; statiskt tankesätt; uppföljning; återkoppling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på lärarnas inställning till och syfte med matematikläxor, hur uppföljningen och återkoppling sker, vilka faktorer som påverkar utformandet. Studien är kvalitativ och datan till studien samlades in genom semistrukturerade intervjuer av fyra verksamma legitimerade lärare på lågstadiet. LÄS MER

  4. 4. Varför slutar elever på fritidshemmet i de tidiga skolåren? : En enkätstudie kring elevers uppfattningar om varför de slutade på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Rebecka Nilsson; Annie Salomonsson; [2021]
    Nyckelord :Elever; fritidshem; lärmiljö; påverkan; relationer;

    Sammanfattning : De aktiviteter och den undervisning som sker på fritidshemmet ska stödja eleverna i deras relationsskapande arbete. I bakgrunden tas det upp tidigare forskning som behandlar elevers möjligheter att påverka, lärande, sociala relationer, upplevd stress och yttre faktorer som kan påverka om eleverna väljer att vara på fritidshemmet eller inte. LÄS MER

  5. 5. Lärarnas syften och intentioner med hemläxor i franska : En kvalitativ intervjuundersökning av sex fransklärare på grundskolenivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Vincent Guillemain; [2021]
    Nyckelord :Hemläxor; franska; högstadiet; intervjuundersökning; attitydundersökning; fransklärare;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att studera användningen av läxor i franska ur ett lärarperspektiv.Studien fokuserar på ett svenskt undervisningssammanhang med franska som främmandespråk, och är inriktad på vilka syften och intentioner lärarna har med hemläxor, och vilkatyper av uppgifter de verkligen ger eleverna. LÄS MER