Sökning: "låg-mellanstadiet"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet låg-mellanstadiet.

  1. 1. Litteracitetens betydelse för kommunikationen mellan skolan och hemmet : En kvalitativ studie av fyra utlandsfödda föräldrars samt fem mentorers upplevelser av kommunikationen mellan skolan och hemmet och även en datalärares erfarenheter

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Ann-Charlotte Johansson-Gårdhed; [2020]
    Nyckelord :litteracitet; digitalisering; kommunikation; vardagslitteracitet; skolliteracitet; hem och skola; utvecklingssamtal;

    Sammanfattning : Min undersökning av fyra föräldrar som har begränsad litteracitet som nu studerar på SFI A och hur de upplever att de kan ta till sig informationen från deras barns skola som skickas hem via skolväskan, mail eller via den digitala plattformen SchoolSoft, visar att samtliga föräldrar upplever att de inte kan komma åt information om studiedagar, föräldramöten, närvaro eller annan information på den digitala plattformen SchoolSoft då de inte vet hur man kommer in på den. Samtliga föräldrar uppger också att de vet hur viktig en bra skolgång är för deras barn och de känner att de inte kan bli fullt delaktiga i sina barns skolgång på grund av svårigheter att ta till sig informationen och förstå meddelanden som skickas hem till dem då de har begränsad litteracitet. LÄS MER

  2. 2. Musiklärarens arbetsmiljö : En kvalitativ studie som undersöker den fysiska arbetsmiljön för musiklärare som arbetar i låg- och mellanstadiet

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Linn Norin; [2019]
    Nyckelord :Arbetsmiljö; fysisk arbetsmiljö; ljudvolym; grundskola; låg- mellanstadiet; lärare;

    Sammanfattning : The working environment for music teachers who is working with children in the younger ages has recently been a topic that has been highlighted in the news. Therefore, the interest in this study is to draw attention to differences and similarities in the physical work environment of music teachers within the same municipality, and to see their prerequisites for performing their teaching based on the physical conditions they have. LÄS MER

  3. 3. Kamratrespons som formativ bedömning i svenskämnet : Metoder, möjligheter och svårigheter

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Pernilla Ljungberg; [2018]
    Nyckelord :Formative assessment; peer response; low-middle school; swedish; writing; Formativ bedömning; kamratrespons; låg-mellanstadiet; svenska; skriva;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur några lärare i årskurs 1-6 arbetar med kamratrespons vid bedömning av elevtexter i ämnet svenska. Ytterligare ett syfte med examensarbetet är att få kunskap om vilka möjligheter och svårigheter det finns med arbetssättet kamratrespons samt att ta reda på hur de intervjuade lärarna tror att eleverna upplever kamratrespons. LÄS MER

  4. 4. Legitimation tack! : Rektorers synpunkter på lärarlegitimationen och dess konsekvenser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Mattias Lindahl; Olof Karlsson; [2011]
    Nyckelord :Lärarlegitimation; lärarlicens;

    Sammanfattning : Syftet är att ta reda på hur rektorerna ser på den nya lärarlicensen och hur de tror att den kommer att påverka deras yrkesroll samt skolan som en institution.  -          Vilken är rektorernas inställning till lärarlegitimationen? -          Vilka organisatoriska och ekonomiska förändringar för skolan anser rektorerna att lärarlegitimationen kommer bidra till? -          Vad anser rektorerna att Lärarlegitimation kan ge för konsekvenser på elevernas utveckling? -          Vad anser rektorerna att det finns för svårigheter och hinder med införandet av lärarlegitimation?  Metod Vi har valt enkätundersökning som metod på grund av att vi vill undersöka hur det ser ut över hela landet och därför är en kvantitativ undersökning bäst lämpad. LÄS MER