Sökning: "lågaffektiva"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet lågaffektiva.

  1. 1. Känslor i arbete? : En kvalitativ intervjustudie om chefers känslomässiga stöd till personal som arbetar med lågaffektivt bemötande

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Jonatan Duregård; Isis Persson Pinon; [2023]
    Nyckelord :manager; emotional work; LSS; low affective treatment; psychosocial work environment; chef; emotionellt arbete; LSS; lågaffektivt bemötande; psykosocial arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Bakgrund: Inom vård- och omsorgsarbete där utmanande beteende förekommer ställs höga krav på brukarnära personal att arbeta lågaffektivt. Detta innebär att reglera sina känslor och anpassa sin egen affekt efter den enskildes affektnivå för att minska risken för konflikter och ohälsa hos den enskilde. LÄS MER

  2. 2. ”Så fantastiskt med mycket glädje!” : En kvalitativ studie om förskollärares förhållningssätt om känslostarka barn och lågaffektivt bemötande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Anna Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Affekter; Förskollärares uppfattningar; Känslor; Känslostarka barn; Likvärdighet och lågaffektivt bemötande;

    Sammanfattning : Brottsigheten har de senaste åren gått längre ner i åldrarna påpekar Justitiedepartimentet (2023) och regeringen har lämnat in en rad åtgärder som ska bekämpa denna utveckling. Det var med detta i åtanke som jag formulerade mitt syfte, att undersöka förskollärares uppfattningar om hur de hanterar och hjälper känslostarka barn i den dagliga verksamheten på förskolan. LÄS MER

  3. 3. Vem äger problemet? En litteraturstudie som synliggör effekten av ett lågaffektivt bemötande och samarbetsbaserat problemlösning i mötet med problemskapande beteende.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Lampret Freiholtz; Oritsema Chidi; [2022-03-17]
    Nyckelord :Low Arousal Approach; Lågaffektivt bemötande; LAB; Collaborative Problem Solving; CPS; Samarbetsbaserad problemlösningsmetod; Challenging behaviour; Problemskapande beteende; lärare; skola; pedagog; litteraturstudie;

    Sammanfattning : Vår studie visar att ett Lågaffektivt bemötande är ett effektivt sätt att möta elever med problemskapande beteende. Resultatet visar också att pedagogernas känsla av att ha ett verktyg som ger dem en förståelse och en överblick över situationen minskar deras upplevelse av stress i mötet med problemskapande elever. LÄS MER

  4. 4. Det är inte ditt fel, det är vårt : En fenomenografisk studie om pedagogers uppfattning kring problembeteende i förskolan

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Nadja Casadei; [2022]
    Nyckelord :beteendeproblem; orsaker; strategier; uttryck;

    Sammanfattning : Denna studie synliggör pedagogers uppfattning om beteendeproblem, strategier för att bemöta dessa och pedagogers tankar om orsakerna till att de uppstår. De tre forskningsfrågorna som studien är uppbyggd kring är; På vilket sätt uppfattar pedagogerna att problembeteenden tar sig uttryck? Hur beskriver pedagogerna sitt sätt att hantera dessa problembeteenden? Vilka uppfattningar har pedagogerna om orsakerna till dessa problembeteenden? Studien utgår från en kvalitativ metod med en fenomenografisk metodansats där analysen är gjord i sju steg. LÄS MER

  5. 5. Att arbeta lågaffektivt inom förskolan - En intervjustudie med förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marielle Cedergren; Andreea Rubin; [2020]
    Nyckelord :specialpedagogik; lågaffektivt bemötande; förskola; lärare; förskollärare;

    Sammanfattning : Lågaffektivt bemötande är ett förhållningssätt som består av metoder som till en början använts i arbetet med personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. På senare tid har det lågaffektiva bemötandet kommit att användas inom specialpedagogiken gällande skolan och förskolan. LÄS MER