Sökning: "lågaktiva barn"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden lågaktiva barn.

  1. 1. Motivation : Hur lärare motiverar inaktiva/lågaktiva barn i skolan till rörelse under lektionerna i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Leyli Lisa Almali; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet med denna uppsats är att undersöka hur man som idrottslärare kan motivera inaktivasamt lågaktiva barn till fysisk rörelse under idrottstimmar. Frågeställningar: • Vilka strategier använder idrottslärare för att motivera inaktiva elever till att delta iundervisningen? • Hur fungerar dessa strategier? Metod Studien har en kvalitativ ansats och består av intervjuer och observationer, detta för att hittasvar på studiens frågeställningar. LÄS MER

  2. 2. Samband mellan mellanstadieelevers aktivitetsnivå och arena för fysisk aktivitet : En tvärsnittsstudie om fysisk aktivitetsnivå hos mellanstadieelever

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Emelie Grandin; Sara Richert; [2020]
    Nyckelord :idrottsundervisning; mellanstadiet; barn; fysisk aktivitet; skolidrott; tvärsnittsstudie; föreningsidrott;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien var att undersöka om det fanns något samband mellan barns aktivitetsnivå på olika arenor och om de tillhör någon föreningsidrott samt undersöka om de känner till rekommendationerna för fysisk aktivitet. Hur ser barns aktivitetsnivå ut på olika arenor? Tillhör barnen någon idrottsförening? Finns det något samband mellan aktivitetsnivå och deltagande i idrottsförening? Känner mellanstadiebarn till rekommendationerna för fysisk aktivitet för barn och unga? Metod: Tvärsnittsstudien genomfördes på en skola. LÄS MER

  3. 3. Tävling vs. Lek? : En kandidatuppsats som behandlar elevers aktivitet vid lek och tävling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Jonas Dickson; Alexander Persson; Misha Lindholm; [2011]
    Nyckelord :idrottsundervisning; idrott; lek; tävling; stegräknare; enkät; undervisning; prestation; barn;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet var att se om lågaktiva elever, eller de som inte var aktiva i någon föreningsidrott, rörde sig mer vid lek och mindre vid tävling än de högaktiva eller de som var aktiva i föreningsidrott. Hur ser aktivitetsgraden ut hos elever på en idrottslektion när läraren använder sig av lekar och tävling? Förändras aktivitetsgraden om elever är föreningsmedlemmar, pojke eller flicka, lågaktiva respektive högaktiva under alla moment? Metod Vi har genomfört en experimentell studie, där vi undersökt aktivitetsgraden hos elever i årskurs fem och sex på en grundskola i en söderförort i stockholmsområdet. LÄS MER

  4. 4. Kost och motion - en studie av kost- och motionsvanor hos elever i årskurs fyra på en skola i södra Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :David Johansson; [2008]
    Nyckelord :kost; motion; elever; hälsa;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNINGJohansson, David. (2008). Kost och motion - en studie av kost- och motionsvanor hos elever i årskurs fyra på en skola i södra Sverige (Diet and exercise – a study of diet and exercise among pupils in grade four at a school in the south of Sweden). Skolutveckling och ledarskap, Lärarutbildningen, Malmö högskola. LÄS MER

  5. 5. Individers vilja att motionera och hinder på vägen - Män och kvinnors motionsvanor

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Anna Karin Josefsson; [2008]
    Nyckelord :barriärer; motivation; motion;

    Sammanfattning : Syftet var att undersöka individers motivation till och upplevelse av motion, vad som leder till avbrott i ett motionsprogram, upplevda hinder till motion, vilka strategier de som upprätthåller sina motionsvanor använder för att överkomma dessa hinder samt om de använder målsättningar för sitt motionerande. Bakgrundsvariablerna var kön, ålder, erfarenhet, träningsfrekvens och barndomshistorik. LÄS MER