Sökning: "lågpresterande barn"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden lågpresterande barn.

  1. 1. En skola för alla? : En intervjustudie om gråzonselever och inkludering i särskolan.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för socialt arbete - CESAR

    Författare :Johanna Allard; Daniel Kalin; [2020]
    Nyckelord :Inkludering; gråzonselever; särskola;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om huruvida inkludering sker för elever på gränsen mellan grundskolan och grundsärskolan, och hur inkluderingen av barn i grundsärskolan sker då den delar lokaler med grundskolan. Studien är gjord genom intervjuer med personal på två olika högstadie-grundsärskolor som delar lokaler med grundskolan. LÄS MER

  2. 2. Föräldrars frågor till barn : En analys av dialoger med 2-åringar med olika utvecklat ordförråd

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Karin Edlund; [2016]
    Nyckelord :Questions; response; parent-child interaction; toddlers; SECDI; CLAN; SPRINT; vocabulary; language development; special education; Frågor; svar; föräldra-barn interaktion; 2; 3-2; 5 år; SECDI; CLAN; SPRINT; ordförråd; språkutveckling; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Det huvudsakliga syftet med denna uppsats är att undersöka hur föräldrar ställer frågor till barn i en ålder av 2;3- 2;5 år med olika utvecklat ordförråd. Ett annat syfte med uppsatsen är att undersöka om barnen ger respons på föräldrarnas frågor samt om barnen själva ställer frågor. LÄS MER

  3. 3. Föräldrars betydelse för hög- respektive lågpresterande elevers skolprestationer i matematik : En kvantitativ studie om samband mellan svenska fjärdeklassares matematikresultat och föräldrars engagemang i sina barns lärande, skolarbete och läxor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Gustafsson; Elina Lundberg; [2016]
    Nyckelord :Matematik; TIMSS 2011; hög- och lågpresterande elever; läxor; föräldrars engagemang;

    Sammanfattning : Läroplanen från 2011 förespråkar en skola för alla som grundar sig i en likvärdighet i utbildningen som innebär att alla elever ska undervisas utifrån sina egna förutsättningar och behov, detta innebär att undervisningen inte kan utformas lika för alla elever. En skola för alla skulle innebära att det inte borde spela någon roll om föräldrar och elever pratar om skolarbete och lärande hemma eller om eleverna får stöd hemma för att klara av eventuella läxor. LÄS MER

  4. 4. Barns rättigheter i praktiken : Erfarenheter från en etiopisk skola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Tove Alsegård; [2013]
    Nyckelord :Barns rättigheter; mångfald i skolan; Etiopien;

    Sammanfattning : Konventionen om barnets rättigheter gör anspråk på att vara universell och har ratificerats av majoriteten av världens stater. I artikel 28 och 29 i konventionen står det att barn har rätt till utbildning och att den ska syfta till att lära barn om deras rättigheter. LÄS MER

  5. 5. Synlig eller osynlig? : Pedagogers beskrivningar av särbegåvade elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Helena-Irmeli Pekkala; [2013]
    Nyckelord :särbegåvning; identifiering; lärares uppfattning; intelligens; begåvning; elever;

    Sammanfattning : 1 juli 2011 förändrades den svenska skollagen när det i 3 kap 3 § blev inskrivet för att alla barn har rätt till särskilt stöd. Det blev skolans skyldighet att även erbjuda de elever som är extremt begåvade s.k. särbegåvade anpassad undervisning på deras nivå. LÄS MER